Manhattan Associates öppnar i Sverige
Drivkraften bakom initiativet är den starka närvaron och snabba utvecklingen av handel online och via mobilen i Sverige, vilket har ökat efterfrågan på så kallade flerkanalslösningar. – Sverige ligger långt fram i sin IT-mognad och vi ser en ökad efterfrågan på mer sofistikerade logistiklösningar, anpassade för dagens utmaningar, säger Jan-Paul Boos, senior Director på Manhattan Associates. Framväxten av flerkanalsförsäljning inom detaljhandeln under de senaste 10 åren har radikalt förändrat hur konsumenter handlar. Svenska återförsäljare kämpar nu med att kunna erbjuda försäljning i flera kanaler, väl medvetna om att konsumenterna kräver samma service oavsett var de väljer att handla, och att dåliga resultat inom ett område kan ha förödande effekter på varumärket i stort. Utmaningen för återförsäljarna ligger i att hantera komplexiteten. För att skapa kontinuitet i samtliga försäljningskanaler måste ett detaljhandelsbolag förflytta sig från ett landskap där logistiksystemen är uppbyggda som separata enheter och istället utveckla system som tillhandahåller service åt alla kanaler samtidigt. Att lyckas med detta kräver ett nytt tankesätt som fått namnet Multi Channel Retailing. Det är viktigt att konsumenterna inte känner att de möts av olika försäljningsställen, utan att de interagerar med varumärket på ett sammanhållande sätt, oavsett var de väljer att handla. Kanalerna måste vara ”blandade”, det vill säga en konsument vill kanske handla online men lämna tillbaka produkten i butik eller så befinner sig kunden i butiken men kan inte hitta vad de söker. Kunden ska då kunna få hjälp av butiksbiträdet att hitta varan någon annanstans i butiksnätverket och lägga en order eller reservera varan i butiken. Att agera på dessa krav av kontinuitet, flexibilitet och snabbrörlighet är en fråga som kräver att flera system, butikssystemet, e-handelsmotorn och lagerhanteringssystemet, förs samman. Det är ytterst viktigt att data från de olika systemen kan nås oavsett var från var man söker samt att företag inte ska behöva byta ut alla sina system från grunden. Det handlar om att arbeta tillsammans med företagen och att se till att de bygger upp integrationen över tid tills de nåt fullständig Multi Channel Retailing. – Så vad är de största fördelarna för återförsäljarna med att implementera ett Multi Channel Retailing-system? säger Jan-Paul Boos. Utan att tveka så handlar det om att öka bruttoförsäljningen. Har du bättre översikt av lagret kan du sälja mer och ta emot fler beställningar. Om du kan uppfylla ”köpa online – hämta i butik” ökar du trafiken till den fysiska butiken. Dessutom minskar det kostnaderna för lagerhantering då du endast har ett ager att hålla koll på som kan tillmötesgå beställningarna med utgångspunkt från den var optimala platsen är. Utöver rena intäktsökningar och kostnadsbesparingar så stärker Multi Channel Retailing varumärkesidentiteten genom att ingjuta en känsla hos allmänheten att sitt eget varumärke är enklast att handla av. – Genom att Manhattan Associates redan jobbar med ledande varumärken världen över, såsom Tesco, Halfords, Mothercare, Kiabi, Urban Outfitters, House of Fraser och Matalan kan vi erbjuda världsledande produkter och stor erfarenhet av supply chain-lösningar, säger Jan-Paul Boos. Manhattan Associates ser fram emot att jobba med både globala och lokala kunder för att hjälpa dem öka sin försäljning, reducera kostnader och förbättra servicenivåerna för sina egna kunder. Manhattan Associates fortsätter att leverera mot sin 21-åriga erfarenhet av att tillhandahålla globala supply chain-lösningar till mer än 1200 kunder världen över, som anser att supply chain-optimering är ett nyckelverktyg för strategiskt marknadsledarskap. Bolagets supply chain-innovationer innefattar Manhattan SCOPE, en portfölj av mjukvarulösningar och teknik som innebär en Supply Chain Process-plattform för att hjälpa organisationer att optimera sina leveranskedjor från planering till genomförande, och Manhattan SCALE, en portfölj av distributions- och transporthanteringslösningar som bygger på Microsofts. NET-teknologi.