23948sdkhjf

TGW utvidgar med ny shuttle

Vissa experter menar att shuttles fortfarande har barnskorna på sig, andra ser AS/RS och stationär hantering försvinna med dem. Nu ställer STINGRAY shuttle-lösningen från TGW det ideala systemet för mycket dynamiska lager- och buffertanvändning till förfogande och avgränsar därmed lösningsspekrat hos de marknadsledande för automatisk smådelslager i högpresterande områden.

Shuttle-lösningar kan idag knappt tänkas bort från det breda spektrat av smådelslageranvändning. - Särskilt i högdynamiska lösningar för försörjning av arbetsplatser med en effekt av 1000 picks per timme, som buffertlager eller sekvensorienterad färdigställning av varor är shuttles utmärka och mycket effektiva, säger Rudolf Hansl, vd på TGW Logistics Group GmbH. Därför kan shuttle-lösningar användas i alla möjliga branscher, från filialplockning i handeln via produktförsörjnings- och försändelsebuffert till plocksystem hos online-affärer och är därför ett idealiskt komplement till AS/RS för smådelar som särskilt används vid högre lagerkapaciteter.Med det nya STINGRAY shuttle-systemet har TGW nu marknadens bredaste spektrum av lösningar för automatiska smådelslager. Genom den funktionella avskiljningen av kör- och lyftaxeln ger STINGRAY inte bara högre genomströmning än de flesta lösningarna med AS/RS utan även en finare skalbarhet av kapacitet och effektivitet i Top-End-området, en mycket hög tillgänglighet genom det redundanta utförandet samt högsta energieffektivitet eftersom mindra massa rör sig nås med detta innovativa system.TGW STINGRAY övertygar särskilt genom sin höga effekt och sitt flexibelt skalbara, modulära system. Beroende på effektkrav kan både antalet använda shuttles som anordningen för behållar- och shuttlelifter se olika ut och även ändras i efterhand. I fullutbyggnad har varje lagernivå var sin STINGRAY-shuttle och varje gång två behållarliftar varigenom högsta genomströmning kan nås. Vid längre effektkrav kan enskilda STINGRAYs byta nivå via en shuttlelift. På så sätt krävs färre shuttles och därmed sjunker investeringskostnaden.I utvecklingen av nya STINGRAY använde TGW å ena sidan erfarenheten av tidigare shuttle-system och de senaste lyftmedlen och å andra sidan drogs intensivt nya teknologier in. - Redan 1995 utvecklade TGW den första shuttle-lösningen, då under namnet Transrobo, säger Rudolf Hansl. Varje enhet manövrerade då vars tre lagernivåer. Idag konstrueras shuttles väsentligt mindre, lättare och snabbare och är i motsats till de första modellerna mycket flexiblare gentemot olika typer av lastbärare.Med beprövad AS/RS-teknik från TGW tar STINGRAYn behållare, kartonger och liknande lastbärare enkel- eller flerfacksdjupt i hyllsystemet och sörjer därmed även för optimal lagertäthet.Genom STINGRAYs intelligenta lättviktskonstruktion har den rörliga massan i lagret minskats kraftigt. Därigenom kan, även vid höga accelerations- och hastighetsvärden, en optimal energieffektivitet nås och strömförbrukningen tydligt minskas. För att hålla Life Cycle-kostnaderna låga har vi dessutom lagt större vikt vid ett underhållsfritt utförande. Med hjälp av snabblås kan till exempel höljet öppnas utan verktyg på några sekunder och gör det därmed möjligt att underhålla all shuttelns teknologi. Underhållsplattformar som är integrerade i hyllkonstruktionen med ett avstånd på 2,5 m möjliggör enkel åtkomst och optimal nåbarhet av varje enskild shuttle samtidigt som resten av systemet kan arbeta vidare störningsfritt.Med STINGRAY shuttle-systemet kompletterar TGW tjänsteutbudet för automatiska smådelslager. - För våra kunder är det avgörande att vi, genom att ge pålitliga mått, kan realisera det optimala systemet med ett attraktivt pris-effekt-förhållande, säger Rudolf Hansl.För jämförelsen används både investeringen samt även Life-Cycle-kostnaden. I användningar som kräver mycket hög lagerkapacitet och lägre relativ genomflödeseffekt ger de klassiska AKL-AS/RS nu som då det bästa pris-effekt-förhållandet. Därför är en objektiv rådgivning av en leverantör av båda teknologierna i byggsystemen mycket viktigt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062