Outokumpu väljer Helsingborgs Hamn
Lasten består av en ofarlig avfallsprodukt, ett metallpulver, som levereras till företaget Befesa ScanDust i Landskrona för förädling. Den förädlade produkten levereras därefter i retur till Outokumpu.– Varannan måndag kommer totalt cirka 100 containrar att hanteras, vilket innebär en årsvolym på cirka 2 500 containrar, säger Kjell-Åke Ranft, försäljningschef i Helsingborgs Hamn. Langh Ship lossar halva volymen på sin sydgående service, och Österströms lastar samma volym nordgående.Metallpulvret är en biprodukt vid framställning av rostfritt stål och kommer från Outokumpus fabrik i Torneå. Tidigare har det transporterats på järnväg till Landskrona, men nu väljer Outokumpu att skicka godset sjöledes.– Det är ett sätt att öka leveranssäkerheten och utnyttja lastutrymme på fraktlinjer där Outokumpu, Langh Ship och Österströms redan samarbetar, säger Stefan Järkås vid Swedish Maritime AB som är linjens svenska agent.Outokumpu är en av norra Europas största tillverkare av rostfritt stål och har sitt säte i Finland liksom rederiet Lang Ship. Österströms är ett svenskt rederi med ett 30-tal fartyg anpassade för industrigods. – Etableringen innebär ytterligare ett tillskott av enheter på containersidan, vilket stärker tillväxten och Helsingborgs Hamns position som containerspecialist och en av Sveriges bästa hamnar, säger Kjell-Åke Ranft.