Logent övertar bilhamnen i Göteborg
I dag – onsdag 16 februari – har Göteborgs Hamn AB tecknat ett tioårigt koncessionsavtal med det svenska logistikföretaget Logent AB som ska driva bilterminalen i Göteborgs Hamn, Gothenburg Car Terminal AB.– Det här stärker vår postion som en viktig spelare för svensk fordonsindustri, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.Logent startades för 4,5 år sedan, har vuxit snabbt och omsätter i år cirka en halv miljard kronor.Göteborgs Hamn är Sveriges i särklass största exporthamn för fordon. Förutom bilar skeppas här även svenska exportframgångar som anläggningsmaskiner, lastbilschassin och busschassin.Flera direktlinjer till andra världsdelar gör Göteborg till en nyckelhamn för svensk fordonsindustri.Många har anmält sitt intresse för att driva Gothenburg Car Terminal och ett tiotal externa operatörer har varit med i processen.Till slut föll valet på Logent AB – ett svenskt logistikföretag med 1 000 anställda som driver både hamnar, kombiterminaler och lager runt om i Sverige och Norge.Bland annat är det Logent som driver stuveriverksamheten i Stockholms Hamnar. Företaget har också startat en yrkeshögskola inom logistik i Göteborg.– Logent är ett snabbväxande, kunskapsintensivt och nytänkande företag som delar våra visioner, säger Magnus Kårestedt.– Valet av ett logistikföretag visar tydligt på en modern hamns roll. Vi är en del i logistikkedjan och genom Logent får vi tillgång till många andra delar, vilket ger oss stora konkurrensfördelar.Logistikföretaget Logent är givetvis nöjda med avtalet.– Göteborgs geografiska läge är oslagbart för att serva hela Skandinavien och Baltikum. Vi vill stärka bilterminalen i Göteborgs Hamn ytterligare i nära samarbete med fordonsindustrin, säger Lars-Göran Ahlberger, vd för Logent.Bakgrunden till affären är att hamnen delats upp i ett kommunalt hamnbolag och tre separata terminalbolag.Kajer och infrastruktur är liksom tidigare i kommunal ägo och avtalet gäller själva driften av bilterminalen.I oktober teckade hamnen avtal med DFDS Seaways och C.Ports för drift av roro-terminalen och härnäst står containerterminalen på tur i överlåtelseprocessen.När koncessionsavtalet börjar gälla tar Logent över alla kundkontrakt och de 35 anställda. Själva övertagandet sker 4 april. Affärens behöver inte godkännas av Konkurrensverket beroende på dess storlek.Fordonshanteringen var det som ökade mest i Göteborgs Hamn förra året – hela 48 procent upp jämfört med 2009. Totalt importerades och exporterades 233 000 bilar och alla kurvor fortsätter att peka uppåt.Fortfarande återstår dock en bit till nivåerna före långkonjunkturen, då över 300 000 bilar passerade hamnen årligen.Skeppning av bilar och andra fordon till och från andra världsdelar hanteras av Gothenburg Car Terminal, den terminal som nu överlåts.Cirka en tredjedel av hamnens totala bilvolym gick via Gothenburg Car Terminal förra året. Därtill kommer 12 200 anläggningsmaskiner, chassin, stålenheter och annat tungt gods. 2010 omsatte terminalen 71 miljoner kronor.Logent är ett snabbväxande logistikföretag som erbjuder tjänster åt logistikintensiva företag. I tjänsteportföljen finns logistikkonsulttjänster, bemanningslösningar, entreprenad och sitelösningar samt utbildning.Logent bedriver verksamhet inom fyra affärsområden:* Staffing & Site – ansvarar för och driver logistikverksamheter så som lager.* Consulting – traditionell logistikkonsultverksamhet med konsultverksamhet för att bland annat utveckla tredjepartslogistik samt tullkonsulter.* Ports & Terminals – I affärsområdet ingår Logent Stuv AB, som bedriver stuveriverksamhet i Stockholms Hamn och Kombiterminalen i Sundsvall, där Logent driftar terminalen. Det är även inom detta affärsområde som Gothenburg Car Terminal kommer få sin hemvist.* Education – Här ingår Logistikhögskolan som erbjuder YH-utbildningar och Supply Chain Institute med utbildningar för yrkesverksamma.Logent finns etablerade på 16 orter i Sverige och Norge, och har cirka 1 000 anställda. 2011 beräknas Logent omsätta ungefär 500 miljoner kronor./Kalle Lötberg