Kollaps i Johs Lunde Cargo
Stig Woxen är en av ett stort antal anställda som nu är ute ur Johs Lunde Cargo-systemet och som söker jobb.- Processen med att hitta nya jobb var i gång omedelbart då vi fick konkursbeskedet, säger Stig Woxen.Han tror också att Johs Lunde-namnet nu har fått en så dålig klang på marknaden att det är ödelagt för lång tid framöver.- Konkursförvaltaren har skapat en extremt oöverskådlig situation, som det är svårt att helt se utfallet av, säger Stig Woxen. Dessutom har en stor del av vår flotta bestått av inhyrda lastbilar och chaufförer som inte syns i statistiken. Jag är emellertid optimistisk inför framtiden, både för min egen del och för de över 30 övriga kollegorna från Johs Lunde Cargo Oslo som nu är på väg in i andra transportföretag.Sedan måndagen den 31 januari är 15 av cirka 70 bolag i Johs Lunde-koncernen försatta i konkurs. Enligt konkursförvaltaren är det väldigt liten eller ingen substans i dessa bolag. Det innebär att Lunde-systemet har kollapsat och att alla bolag i koncernen har påverkats.- Det speciella med denna konstruktion är att det är väldigt många banker involverade på olika nivåer, säger konkursförvaltare Fredrik Bie till Dagens Naeringsliv. När vi bryter sönder i den ena ändan får vi en snabb dominoeffekt.Johannes Lunde har under de senaste 10 – 15 åren byggt upp ett imperium med över 100 bolag inom sjöfart, egendom och transport. Stavanger-advokaten Fredrik Bie är konkursförvaltare för hela koncernen och informerar om att totalgälden i Johs Lunde Marine Group, som nyligen försattes i konkurs, ligger på mellan 350 och 400 miljoner norska kronor. Konkursförvaltare Fredrik Bie bedömer att storleken i konkursen i Johs. Lunde Gruppen uppgår till 1,8 miljarder norska kronor. Text: Per Dagfinn Wolden, Transport Inside