Stills hybridtruck i produktion
Den nya motviktstrucken Still RX 70 Hybrid finns i två modeller, en med 3 tons lyftkapacitet och en med 3,5 tons lyftkapacitet, och är en vidareutveckling av dieseltrucken RX 70, som redan med dieseldrift utmärker sig genom den lägsta drivmedelsförbrukningen i sin klass. Den ny tillgängliga hybridtekniken uppges minska drivmedelsförbrukningen ytterligare, beroende på arbetsuppgiftens karaktär, med upp till 15 procent ytterligare. Med det följer förstås också en reducering av emissionerna, enkannerligen koldioxid-utsläppen (CO2).RX 70 Hybrid tar tillvara den energi som alstras vid inbromsning av truckens framfart genom att mellanlagra den i s k kapacitator och utnyttja den vid nästa tillfälle accelerationspedalen trycks ned.Ytterligare fördelar hos RX 70 Hybrid är tystare gång samt att motorns effektbehov kunnat dras ned från en dieselmotor om 44 kW motoreffekt till en dieselmotor om blott 36 kW motoreffekt, utan inskränkningar i motorns prestanda. Truckens kör- och lyftfunktioner regleras av en elektriskt styrd hydraulpump.RX 70 Hybrid har två system för lagring av energi. Trucken är utrustad med s k ultra caps (kapacitatorer), monterade baktill på truckens motvikt. De är högpresterande dubbelskikts kondensatorer som laddas med energi när trucken bromsas in. Vid acceleration återförs den lagrade energin för att driva den elektriska motorn, sedan energin passerat den dieselmotordrivna generatorn.Ultra caps kännetecknas av att de snabbt absorberar energi och levererar den lika snabbt vid acceleration. Med hjälp av den lagrade energin kan förbränningsmotorn vid acceleration spara ca 30 procent effekt och varvtalet på motorn reduceras med sex procent. Truckens elektroniska system fungerar som en länk mellan alla enheter och sparar energi även vid lastning och lossning.Still RX 70 Hybrid kommer till sin rätt inom materialhantering som karaktäriseras av tätt återkommande inbromsningar och lika frekvent återkommande accelertioner, exempelvis vid intensiv lossning av gods och snabb matning av material, exempelvis vid lastning/lossning av lastbilar inom dryckesindustrin, vid lossning av returpappersbalar ur lastbilar, lastning av pappersmassabalar och liknande massgodsartade material.Still GmbH i Hamburg representeras i Sverige av sitt numera helägda dotterbolag Still Sverige AB i Stockamöllan, f d Stockamöllan AB, sedermera Stocka Industries AB samt sedermera Still Stocka AB. Still GmbH sysselsätter dygt 6 000 anställda inom utveckling, produktion, marknadsföring och skadeförebyggande underhåll/reparationer av företagets egenproducerade truckar.* CeMAT står för Centrum Materialfluß, en mässa som återkommer vart tredje år och således ånyo äger rum i år under första veckan i maj i Detsche Messes regi på Messegelände i södra Hannover i Tyskland.