Funktionsavtal säkrar truckhantering
– Vi är mycket känsliga för driftstörningar och kan inte ha truckar som står stilla eller trucktekniker som inte kommer, när vi behöver dem, förklarar Magnus Karlsson vid Ridderheims & Falbygdens, en delikatessproducent som ingår i livsmedelskoncernen Atria Scandinavia. Måndag t o m onsdag har vi utlastningstoppar, när alla varor ska ut til butikerna. Med det nya upplägget gör vi det vi är bäst på, medan vår truckleverantör Jungheinrich gör det de är bäst på. Det viktigaste är att vi kan fokusera på vår kärnverksamhet och slipper oroa oss för driftstopp. Hittills är vi synnerligen nöjda med det nya upplägget.Ridderheims har funnits sedan 1987, när Christer Ridderheim startade företaget hemma i köket. Sina inläggningar sålde han till butiker i Göteborg med omnejd. I takt med konsumenternas ökade matintresse växte företaget och är idag en av rikets största tillverkare av delikatesser. 2008 köpte livsmedelkoncernen Atria Scandinavia Ridderheims, som efter sammangående med Falbygdens Ost bytte namn till Ridderheims & Falbygdens. Atria Scandinavia har varit i branschen i drygt 100 år och marknadsför livsmedel under varumärken så som Lithells, Pastejköket och Sibylla. Ridderheims var f ö först med att i fjol ta bort alla tillsatser (e-nummer) ur sina produkter för att bättre möta kundernas krav.Alla in- och utleveranser samordnas vid Ridderheims lager i Göteborg och sänds på beställning vidare till butiker inom riket och i Europa. Runt 1 400 artikerlnummer lagerhålls och efter hand tillkommer ytterligare 300–400 artikelnummer. Tidigare plockades beställningarna till vagnar och truckar användes endast i begränsad omfattning. För att effektivisera orderplockningen, beslöt man sig för att övergå till en mer modern hantering baserad på plocktruckar och begärde in offerter från olika truckleverantörer.– Våra lagermedarbetare fick testa truckar av olika fabrikat och därefter gjorde vi en gedigen utvärdering, där Jungheinrichs truckar fick högsta betyg, beskriver Magnus Karlsson. Funktionen samt den enkla styrningen med (multifunktionsreglaget) Jetpilot blev avgörande för vårt val av truckleverantör. Truckarna är smidiga att köra och upplevs som lätthanterliga av våra medarbetare. Det är viktigt för effektiviteten att våra medarbetare trivs med utrustningen.Valet av funktionsavtal, eller fullserviceavtal som det också kallas, motiverades av den trygghet mot driftstörningar och driftstopp, som det kan innebära med konventionella lösningar av underhållsfrågan. Magnus Karlsson:– ”Vår” trucktekniker Joakim Turunen från Jungheinrich Svenska AB har en inställelsetid på 4 timmar, men är oftast här mycket snabbare än så.I Ridderheims omställning från plockvagnar till plocktruckar har den interna säkerheten givits högsta prioritet. Jungheinrich och Atria har med jämna mellanrum driftsmöten och avstämningar, varvid eventuella problem snabbt identifieras och åtgärdas. I egenskap av sakkunniga på truckhantering har Jungheinrich Svenska AB också bidragit med spetskompetens på ett område, där Ridderheims inte var lika bevandrade. Magnus Karlsson:– Det är många truckar på en begränsad yta och vi gick igenom ritningarna ett antal gånger för att få allt att fungera. För oss har det varit avgörande att kunna lita på vår samarbetspartner. Hela planeringsarbetet har tagit ca ett år i anspråk och vi köpte en hel funktion, inte bara själva truckarna, vilket innebär att Jungheinrich har det yttersta ansvaret för att allt fungerar som det ska.