23948sdkhjf

Kort pay-back för Arlas autotruckar

Automatiseringen av interntransporterna vid Arla Foods mejeri i Kallebäck utanför Göteborg har betalat sig på kort tid, bl a tack vare drastiskt reducerade skador på truckar, gods och inventarier.

Med hjälp av sex till autotruckar ombyggda ledstaplare från Jungheinrich, typ ERC214 med 1,4 tons lastkapacitet, har Arla Foods mejeri i Kallebäck (Göteborg) automatiserat de interna transporterna (se detaljerad artikel i TiD Nr 9/09, sidorna 22–23). Nu konstaterar Jungheinrich Svenska AB i sitt elektroniska nyhetsbrev att installationen åtnjutit en synnerligen kort pay-back-tid, bl a tack vare en radikal reducering av kostnaderna för skador på truckar och inventarier.Med manuellt framförda ledstaplare hände det tidigare att truckförarna tappade lasten, vilket ledde till stora störningar i materialflödet. Från Kallebäck-mejeriet distribueras nämligen 110 miljoner liter mejeriprodukter årligen. Tack vare automatiseringen av interntransporterna har Arla Foods också kunnat reducera personalen med tre–fyra personer per skift.– Att vi kan räkna hem investeringen så snabbt, är ett stort plus, uppger Åke Larsson, projektledare vid Arla Foods. Tekniken fungerar synnerligen bra. Det är den mänskliga faktorn, som ställer till det ibland. Därför är säkerhet i fokus och autotruckarna utrustade med ett automatiskt system, som får dem att stanna därest något skulle råka komma i deras väg.Åke Larsson tvekar därför inte att rekommendera AGV-tekniken (Automated Guided Vehicle-tekniken, dvs autotruckteknik) till andra företag i liknande situation som Arla Foods. Bland teknikens fördelar räknar han upp dess flexibilitet och användbarhet i befintliga lokaler, enär frinavigeringstekniken med hjälp av laserstriangulering inte kräver fräsning av djupa spår i betonggolven för nedläggning av induktiva styrslingor, så som den gamla AGV-tekniken krävde.Med flexibilitet avses att de automatiserade ledstaplarna vid behov kan enkelt kopplas ur banan och framföras manuellt, samt att de passar in i Arla Foods befintliga lokaler med byggår 1974. AGV-systemet installerades utan att störa det dagliga arbetet, och vid förändringar i lagret är systemet enkelt att programmera om körvägsmönstret i tryckarnas styrdatorer, varpå truckarna följer det nya färdmönstret. Inte heller är investeringskostnaden särskilt hög, och definitivt inte så vid jämförelse med intallation av fasta transportörsystem (rullbanor, transferbanor, bandtransportörer etc).De sex autotruckarna transporterar rullpallar fyllda med produkter, burna fyra i taget på truckens gaffel och stabiliserade på gaffeln med mothållande klämplattor över de rutmönsterburna rullpallarna (eller rullburar som de också kallas). Truckarna navigerar från tappningshallen till ett plocktorg i kyllagret för orderplockning av olika livsmedelsbutikers beställningar. De olika artiklarna har bestämda plockplatser, till vilka autotruckarna för dem.Truckarna navigerar med hjälp av en roterande laserstråle, typ saftblandare, uppe på lyftstativets översta omtag, som reflekteras tillbaka från i lokalen utplacerade reflexer på pallställage och väggar, vilkas avstånd till truckens position beräknas för att ge dess exakta position. Lasernavigationssystemet har installerats av Danaher Motion Särö AB (tidigare Netzler & Dahlgren Company AB, NDC, som lanserade det under namnet Lazerway, och därför kallade sina autotruckar för LGV, LazerGuided Vehicle, i stället för AGV).Dagligen utför de sex autotruckarna ca 600 – 800 transportuppgifter och AGV-systemet verkar i samma område som den manuella varuhanteringen utan problem.– Systemet är kompatibelt med pick-by-voice-tekniken och kan i framtiden innefatta Arla Foods plocktruckar, säger Stefan Carlsson, systemansvarig vid Jungheinrich Svenska AB. Faktum är att det är applicerbart i de flesta verksamheter och det är inte svårt att hitta argument för investeringen. Det bästa är att man idag kan utrusta vanliga, serietillverkade truckar med tekniken, vilket ger en helt annan prisbild än tidigare.Hos Danaher Motion Särö AB var det Henrik Eriksson, ansvarig för Business Development Mobility Controls, som ansvarade för uppgraderingen av de sex Jungheinrichs ledstaplare ERC 214 till lasernavigerande autotruckar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078