2010 historiskt för TransAtlantic
Resultatet före skatt om 492 miljoner kronor har påverkats positivt av en engångseffekt om 775 miljoner genom förvärvet av samriskbolagen inom AffärsOmråde (AO) Offshore/Icebreaking, som genomfördes under det tredje kvartalet, samt genom nedskrivning av fartyg om minus 156 miljoner.Ett fyraårigt charteravtal med kontraktsvärde om 430 miljoner norska kronor tecknades för det nybyggda AHTS-fartyget Njord Viking med oljebolaget ENI.Styrelsen har beslutat att inte lämna någon utdelning till aktieägarna för det gångna verksamhetsåret 2010.– 2010 blev ett händelserikt och i många avseenden historiskt år för TransAtlantic, summerar Stefan Eliasson, VD för TransAtlantic. Efter en besvärlig inledning på året, präglad av en svår issituation i Östersjön och strejk bland finländska hamnarbetare, kunde vi stärka lönsamheten successivt under året. Även om vi såg volymtillväxt inom de flesta segment, är det primärt egna insatser, som bidragit till utvecklingen.– Vi har omstrukturerat verksamheten, dragit ned på kostnader, arbetat idogt med att bredda vår kundbas och att säkra nya uppdrag, samt genomfört vår största affär någonsin genom förvärvet av Trans Viking, en affär som gjort vårt företag större, starkare och tydligare, fortsätter Stefan Eliasson. I och med att vi nu presenterar resultatet efter det fjärde kvartalet 2010, sätter vi punkt för ett synnerligen händelserikt år.– Vår resultatutveckling har vänt under året, där framför allt utvecklingen inom AO Offshore/Icebreaking var särskilt positiv, fastslår Stefan Eliasson. Men även om vi vänt resultatutvecklingen på ett påtagligt sätt, är vi långt ifrån en acceptabel lönsamhetsnivå för koncernen. Vi behöver förbättra resultatet inom alla våra områden, och då speciellt inom AO Industrial Shipping, som drabbades hårdast av konjunkturnedgången.Fotnot: För 2009 blev resultatet före skatt minus 276 miljoner, resulatet efter skatt minus 221 miljoner och resultatet per aktie minus 8 kronor.