Ett annorlunda sätt skicka paket
– Vi känner till att många mindre speditörer aldrig riktigt fått chansen att konkurrera mot exempelvis Posten, säger Conny Tengqvist, grundare av och VD för Knotmail.Inom riket sänds drygt 220 000 paket dagligen enbart med Posten, till vilket kommer övriga transportörer och budföretags pakettransportverksamhet. Den nya uppgraderingen av Knotmails tjänst innebär att människor kan sända paket med företag inom transportbranschen. Alla företag, som ansluter sig till Knotmail, har transportförsäkring, många av dessa med täckning upp till miljonklassen, vilket uppges vara betydligt högre än hos många av de allra största aktörerna. Conny Tengqvist:– På så sätt slipper man konstiga tilläggsförsäkringar.– Vi behåller vår utgångspunkt att man skickar med de som ändå utför en resa, fortsätter Conny Tengqvist. Det är miljövänligare och här ges mindre företag en chans att välja miljöprofil genom att ansluta sig. Att registrera sina resor på Knotmail är ett miljöengagemang som inte tar mer än några minuter.Företag som ansluter sig (till Knotmail) får som erbjudande att lägga till sin logotyp, som sedan visas för respektive resa. Det är upp till vart och ett företag att sedan lägga upp flera resor de gör, och på så sätt visas deras logotyp flera gånger. Conny Tengqvist:– Med vårt upplägg att kunna registrera återkommande resor med endast en registrering, blir det riktigt smidigt. Väldigt många bud och åkerier har just återkommande rutter, och allt för ofta går bilarna helt tomma. Vi kommer även att erbjuda support för alla anslutande, så att de slipper en ökad belastning i kundärenden.– För att företag sins emellan ska kunna utnyttja tjänsten,har vi även inkluderat den nödvändiga fraktsedeln med förtryck information, inflikar Conny Tengqvist. Bara att skriva ut. Återigen enkelhet från Knotmail. På så sätt kan företag skicka med företag till företag miljövänligare.– Vi måste vara flexibla i utvecklingen, och trots att vi vet hur säkert vi har gjort det privatpersoner emellan, så var det ett för stort steg på en gång, resonerar Conny Tengqvist. Det här nya steget är ett enkelt sätt för åkerier och andra aktörer att bli mer socialt ansvarstagande och samtidigt reducera sina drivmedelskostnader. Företag, som sänder sina varor med Knotmail, visar också på hur de vill miljöprofilera sig.