Odubbat däck för vintervägar
Det nya däcket lämpar sig för körning inom såväl nordiska städer, där vägförhållandena kan variera från snöiga och isiga till både våta och torra körunderlag, som på nordiska motorvägar och ute på landsbygden, där vintern ofta är kall, snöig och isig.Däckets mönsterskärning består av tredimensionella klackar, som kopplas samman genom s k våffelteknik på däckets båda skuldror och med en klassisk sick-sack-mönsterskärning längs mitten av däckets slitbana för att uppnå balans och åstadkomma stabilitet under körningen.Dunlops IceGrip-teknik består dels av många lameller för lägre hastighet, dels av ett mönster med få lameller för bättre grepp på torra körunderlag och följaktligen högre hastigheter.Gummiblandningen är anpassad till ett kallt, nordiskt klimat och representerar den senaste generationen av Dunlops gummiblandningar för låga vintertemperaturer. Det odubbade däcket säkrar ett optimalt väggrepppå vintervägar. Vintergummiblandningen håller sig mjuk och elastisk utan att avkall på däckets övriga prestandaområden, vilket Dunlop uppnår genom att blandning av speciellt anpassade polymerer, silika och svart kol.Dunlop SP IceSport är konstruerad med rullriktning, en däckutformning som motverkar vattenplaning genom att effektivt leda undan vatten och slask från däckets slitbana. Däcket kombinerar kontrollerad väghållning med goda bromsprestanda och lika lätthanterliga egenskaper vid körning på snö och is som på torra och våta vägar.Fotnot: Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm, och som sysselsätter ca 140 medarbetare. Delar av produkttesterna genomförs i norra Finland och norra Sverige.