23948sdkhjf

Sjöfartsaktörer diskuterar konkurrenskraft

Förhandlingar har ägt rum vid tre tillfällen under de senaste veckorna mellan Sveriges Redareförening, Sjöfartens Arbetsgivareförbund och de tre sjöfackliga organisationerna. 

Parterna är eniga om att förändringar måste till för att stärka konkurrenskraften under svensk flagg, som exempelvis åtgärder för att sänka bemanningskostnaderna och införandet av tonnageskatt.Trots att parterna har en samsyn avseende ett ogynnsamt, och högt, kostnadsläge för svensk sjöfart, har man inte lyckats finna några gemensamma lösningar som ger möjligheter för ett svenskt internationellt register. Inte heller har parterna kunnat uppnå en samsyn på det förslag som lämnats av Sveriges Redareförening till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Ett förslag som skulle innebära möjligheter för expansion och tillväxt för svensk sjöfart.Redareföreningens förslag grundar sig på det system som finns i Danmark sedan 1989 och som varit en stor framgång för den danska sjöfarten. Förslaget bygger på en flexibilitet i bemanningen av fartyg och andra åtgärder som stärker konkurrenskraften för svensk sjöfart. Grundläggande för det danska systemet är den sjöfartspolitik som lagts fram i EU, och som i Sverige inte genomförts, vilket innebär att svensk sjöfart under svensk flagg inte är konkurrenskraftig.På grund av det svenska regelverket pågår en mycket kraftig utflaggning från Sverige till i huvudsak andra länder i Europa. Det är främst lastfartyg i internationell trafik som nu lämnar svensk flagg eftersom dessa konkurrerar på en internationell marknad, med internationella villkor, som vi idag inte har under svensk flagg.Förhandlingarna avslutades den 22 februari.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063