Ny kombitransportteknik kartlagd
Trafiksituationen inom riket kräver en ökad samverkan mellan trafikslagen, så även miljön, konstaterar Godstransportrådet Skåne & Blekinge, och pekar ut sina egna landskap som särskilt hårt belastade i det hänseendet. Därför har Rådet genom sitt projekt KombiSyd fokuserat på nyare teknik för intermodala transporter.– En majoritet av trailrar hanterade inom riket är inte lyftbara (ombord till lågbyggda järnvägsvagnar eller lyftas av från slika vagnar), förklarar Reinhart Teltscher, ledamot av Godstransportrådet Skåne & Blekinge.Nationellt och internationellt har tillverkare utvecklat nya lösningar för att konkurrera med konventionell teknik för enhetslaster på järnväg, som gör det möjligt att lasta/lossa utanför kombiterminaler där man arbetar med vertikala lyft. Förutsättningen för den nya tekniken är en plan, fast markyta, där dragbil kan komma till. Reinhart Teltscher:– Den nya tekniken kan bidra till att tidigarelägga brytpunkten sträcka/kostnad mellan väg och järnväg.Kartläggningen av ny teknik har bl a legat till grund för ett antal möten med speditörer, där teknikens möjligheter och begränsningar dryftats. Reflektioner och frågetecken kring bl a terminal, lastvikt och tåglängd tar KombiSyd med i sitt fortsatta arbete för att lyfta kombitransporternas möjligheter.Fotnot: Godstransportrådet Skåne & Blekinge är ett politiskt oberoende samarbetsorgan mellan näringsliv, berörda branschorganisationer och trafikverk. Rådet verkar för att utveckla och stärka samarbetet mellan olika transportslag. I Rådet ingår representanter för olika företag, Sydsvenska Industri- och Handelskammaren, Transportindustriförbundet, Sveriges Hamnar, Trafikverket och länsstyrelserna i form av länens landshövdingar.