Mikael Sandberg Skodas nye PR-chef
Mikael Sandberg, 29 år, har under det senaste halvåret arbetat som konsult vid Volkswagen Group Sveriges informationsavdelning, där han ansvarat för bl a intern koncernkommunikation. Fredagen den 1 april 2011 inleder han sin tjänst vid Skoda Sverige och avlöser då Henrik Svensson på posten som press- och PR-chef för Skoda Sverige.– Skoda är ett spännande fabrikat med stor potential inom VW-koncernen, bedömer Mikael Sandberg. Produkterna finns redan på plats, laget i Sverige står på tå, och ambitioner att lyfta fabrikatet ytterligare saknas inte. Ser därför fram emot att få sätta igång arbetet med Skoda.Mikael Sandberg har ett förflutet som kommunikatör och journalist och har arbetat bl a som presschef för STCC:s biltävlingsverksamhet. I sitt arbete vid Skoda Sverige kommer han att vara den svenska marknadens kontaktperson med journalister och kommer att arbeta strategiskt och operativt med Public Relations (PR, dvs företagets relationer mot omvärlden).– Mikael Sandbergs bakgrund och kunnighet i branschfrågor övertygar mig om att han kommer att utföra ett synnerligen gott arbete för Skoda framgent, försäkrar Henrik Svensson, 37 år, nuvarande press- och PR-chef vid Skoda Sverige.Efter tre år vid Skoda Sverige flyttar Henrik Svensson till Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg, där han som Integrated Campaign Mangager för Volkswagen Personbilar kommer att arbeta med globala kampanjer.– Det ska bli spännande och lärorikt att få arbete på huvudkontoret med att ta fram globala kampanjer, tror Henrik Svensson. Att utveckla globala marknadskampanjer, i stället för att genomföra dem lokal, kommer att tillföra ett nytt synsätt. Känner mig synnerligen laddad inför min nya utmaning.Fotnot: Under 2010 tillverkade sammanlagt 27 000 medarbetare i Skodas fabriker i Tjeckien, Bosnien-Herzegovina, Indien, Kazakstan, Kina, Ryssland och Ukraina sammanlagt 762 000 bilar. Ursprungligen hette Skoda Laurin & Klement efter sina grundare, bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, 70 km norr om Prag. Laurin & Klement etablerade sig som ett aktat bilfabrikat i Europa. Trots straffbeskattning av bilismen vid republiken Tjeckoslovakiens grundande efter första världskrigets slut för att gynna järnvägen, fortsatte Laurin & Klement att utvecklas vidare. Namnet Skoda kommer från Emil Skoda, som gjorde baron Waldsteins mekaniska verkstad i Pilzen berömd.