23948sdkhjf

”Förare på väg” får EU-stöd

Den största EU-satsningen någonsin i Sverige på kompetensutveckling inom transportbranschen. Så betecknar Elisabeth Wiklund, projektledare för ”Förare på väg” det bidrag om 3,6 miljoner kronor från Europeiska Socialfonden som tillskjutits projektets totalt beviljade stöd om 7,2 miljoner.

”Förare på väg” startades i januari 2011 för att råda bot på den alltmer tilltagande bristen på arbetskraft inom gruvindustrin i Norrbotten och Västerbotten, enkannerligen på transportsidan. En bristsituation som i sin tur drabbar skogsindustrin, som för se sina förare gå förlorade till gruvindustrin.Vikten av att få fler ungdomar och invandrare till gruvbranschen lyftes fram härförleden vid ett möte i Luleå om gruvindustrins framtid med näringsminister Maud Olofsson och IT- och regionminister Anna-Karin Hatt.– Inom Sveriges Åkeriföretag Norr ligger vi har steget före genom det banbrytande EU-projektet ”Förare på väg” (FPV), vars ambition är att skapa mer utrymme inom transportbranschen för ungdomar, kvinnor och invandrare, vitsordar Elisabeth Wiklund, projektledare för projektet ”Förare på väg”. Därför kommer EU-satsningen synnerligen lägligt nu när suget efter nya förare är så kraftigt inom gruv- och skogsindustrin.En huvudangelägenhet är att förbättra praktiken för elever som går transportgrenen på gymnasieskolans fordonsprogram.– Praktiken i dess nuvarande utformning fungerar dåligt, fastslår Dick Sundberg, regionansvarig i Norrbotten för Sveriges Åkeriföretag Norr. Behovet av fler praktikplatser är stort, liksom behovet av bättre utbildade handledare ute på företagen.Projektet FPV kommer att skapa resurser för samordning av praktikplatser för gymnasieskolor i Norrbotten och Västerbotten som har fordonsprogram med transportgren.– Ett välkommet tillskott, försäkrar Tommy Lindmark, rektor vid Anderstorpsskolan i Skellefteå. Kan vi inte erbjuda bra praktikplatser, berövas eleverna möjligheter till goda inblickar i hur arbetet fungerar i verkliga livet (IRL).Olika typer av utbildningar kommer att erbjudas 500 förare, 50 handledare för praktikanter, 50 lärare och 30 ledare inom åkerisektor och skolor.– Till yttermera visso kommer vi att göra en omfattande satsning på att nå unga, blivande åkeriföretagare, avslöjar Elisabeth Wiklund och inflikar att runt 55 procent av dagens åkeriföretagare är över 55 år.I första rummet kommer det att handla om interaktiva utbildningar. Sociala medier ska utnyttjas för massutbildning av förare. Elisabeth Wiklund:– Det innebär ett nytänkande med interaktiv pedagogik för att höja kompetenser, förändra attityder och beteenden samt skapa sociala nätverk för förarna.Efterfrågan på kompetenta lastbilsförare i norra Sverige har ökat dramatiskt under det senaste året. Tommy Lindmark:– Främst är det den expansiva gruvindustrin i Norrbotten, som skriker efter lastbilsförare, vilket gör att våra elever på transporgrenen just nu sitter i ett guldläge.Dick Sundberg gläds över att det går så bra för gruvindustrin, men oroar sig för att gruvnäringens sug efter förarare riskerar att åderlåta övriga transportverksamheter:– För att lösa problemet med förarbristen, måste vi dels förmå fler ungdomar att söka sig till fordonsprogrammets transportgren, dels vässa utbildningarna, och då spelar tillgången till bra praktikplatser en viktig roll.För att möjliggöra tillväxt inom riket, är den långsiktiga arbetskrafts- och kompetensförsörjningen en av de viktigaste prioriteringarna, framhöll Anna-Karin Hatt vid mötet i Luleå. Av det skälet har regeringen givit alla län i uppdrag att etablera regionala kompetensplattformar.– Ett lovvärt initiativ, prisar Dick Sundberg. Vi ska göra allt som står i vår makt att tillse att det finns kompetenta lastbilsförare som kan sköta malmtransporterna och övriga transporter och därigenom bidra till den ekonomiska utvecklingen inom riket.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062