23948sdkhjf

Eldriven Transit debuterar i Genève

En utvecklingsversion av Ford Transit Connect, med tilltalsnamnet Transit Connect Electric, debuterade på bilsalongen i Genève, som bevis på Fords engagemang för en global elbilsstrategi.

Visningsbilen är baserad på Transit Connect Kombi och är en av Fords många elbilar som f n testas i Storbritannien. Den har samma batterikraft som transportbilen Transit Connect Electric, som börjar säljas i Europa i år.– Genom att erbjuda flera olika batterdrivna fordon underlättar vi för våra kunder att ta till sig denna drivmedelsbesparande teknik, deklarerar Bill Ford, styrelseordförande för Ford Motor Company.Transportbilen Transit Connect Electric drivs uteslutande med elkraft och är en version av den prisade lätta Transit Connect med lång hjulbas. Den är utvecklad tillsammans med Fords USA-baserade elbilspartner Azure Dynamics och har en egenutvecklad batteridriven Force Drive-drivlina, som drivs av ett avancerat batteri, utvecklat av Johnson Controls-Saft.Batteriet har 28 kWh kapacitet och uppges räcka för en körsträcka på upp till 130 km, medan maxhastigheten vid noll procents lutning uppges ligga vid 120 km/h-strecket på hastighetsmätaren. Baserat på tomvikten accelererar fordonet från 0–100 Km/h på 12 sekunder, medan det tar 3 sekunder längre att nå 100 km/h vid bruttovikt. Litiumjon-batteripaketet laddas ur ett vanligt 220 volts eluttag med hjälp av en inbyggd omvandlare under en laddningscykel av sammanhängande 10 timmar.Fords Transit Connect-plattform lämpar sig väl till en batteridriven version tack vare kombinationen av goda köregenskaper, hög lastkapacitet och tillgänglighet samt låga inköps- och driftskostnader. Lastvolymen uppgår till 3,8 m3 och lastkapaciteten till 410 kg. Ekipagets tomvikt uppges till 1 791 kg.Eldrivsystemet består av en Siemens modell 135 3-fas växelströmsdriven (AC) induktionsmotor om 300 V nominellt, samt uppges vara vätskekyld. Vridmomentet ligger kontinuerligt på 158 Nm, men kan maximeras upp till 235 Nm. En enväxlad Borg-Warner växellåda typ 31-03 har utväxlingsförhållandet 8.28:1. Transaxeln kommer från Borg-Warner, och batteripaketet om 16 moduler och 192 celler kommer från Johnson Controls-Saft. Systemspänningsintervallet ligger på 260–380 V. Transit Connect Electric tillverkas utan motorer vid Fords bilfabrik i Koaceli i Turkiet och levereras därefter till Azure Dynamics Corporation i Frankrike som ansvarar för slutmonteringen och försäljning via ett särskilt utvalt nätverk av återförsäljare i Europa senare i år efter lanseringen i Nordamerika i fjol december.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078