Ford Ranger Wildtrak premiärvisad
Lastkapaciteten hos den nya pickupmodellen Ford Ranger Wildtrak är 1 112 kg och dragkapaciteten 3 350 kg. Markfrigången är 230 mm och ekipaget klarar vada igenom vattendrag med vattendjup på upp till 800 mm utan att få kallsupar och slockna mitt i strömfåran, vilket väl får anses vara ett kvitto på god terrängframkomlighet. För sådan brysk körning är sidokrockgardiner, som skyddar förarens huvud, och sidokrockkuddar fram som skyddar bröstkorgen, inte helt fel och ingår som standardutrustning oavsett hyttmodell i Europa.Ranger Wildtrak betecknas av tillverkaren som en av de tekniskt mest avancerade, kompakta pickupmodellerna, med smarta funktioner så som Blåtand röststyrning och bakåtriktad TV-kamera, vars kamerabild visas i backspegeln för att förbättra sikten och underlätta tillkopplingen av släpvagn. Anslutningar för USB-minne och iPod är förstås också självklarheter i Wildtrak. För säkerheten svarar elektroniskt stabiliseringsprogram (ESP).Nya Ranger har utvecklats och formgivits i Australien och finns som en heltäckande familj av kompakta pickuper med tre olika hyttstilar, 4x2- och 4x4-drift, två höjder och upp till fem serier i olika prisklasser. Tillverkningen förläggs till Fords fabriker i Argentina, Sydafrika och Thailand för drygt 180 olika marknader världen runt.Inne i kupén finns 23 förvaringsutrymmen, däribland ett fack i mittkonsolen med plats för upp till sex aluminiumburkar med kylda drycker. Handskfacket sväljer en 16-tums bärbar dator.Den nya 2,2-liters fyrcylindriga dieselmotorn med 150 hästars (110 kW) motoreffekt och 375 Nm vridmoment kompletteras med en 3,2-liters femcylindrig dieselmotor med 200 hästars motoreffekt och 470 Nm vridmoment, och är avsedd för Wildtrak-versionen av Ford Ranger. Båda drivlinorna har fintrimmats för optimal drivmedelsekonomi. Bränsletanken rymmer 80 liter drivmedel.En ny sexväxlad automatisk växellåda presterar snabba, mjuka växlingar nära nog omärkliga för föraren. I normalläge är växellådan inställd på bekvämlighet och drivmedelsekonomi, men kan ställas om till sportläge medelst en snabb vidrörning av växelspaken, vilket ger senare växlingspunkter och möjlighet att välja växel manuellt genom en framåtrörelse för nedväxling, respektive bakåtrörelse för uppväxling.Ett adaptivt automatläge anpassar växlingarna efter körstil medan Grade Control Logic växlar ned automatiskt vid körning utför och nedtrampad bromspedal, vilket hindrar växellådan att lägga i en högre växel. En uppväxlingsindikator på instrumentbrädan hjälper föraren att uppnå optimal drivmedelsekonomi.Genom användning av smart, förnybar laddning är Ranger först med att utustas med ett batterihanderingssystem, som styr generatorn så att den stängs av vid acceleration och slås på vid inbromsning, till fromma för drivmedelsekonomin, alldenstund generatorn inte laddar batteriet hela tiden, som i en konventionell bil.Vid start i brant uppförsbacke hjälper backstartshjälpen föraren att tryggt köra iväg utan krypkörning. Ett system för släpbalansering övervakar pickup och släpvagn och vidtar åtgärder därest släpvagnen skulle börja svänga. Adaptiv lastkontroll förstärker stabiliteten vid körning med tung last. Vid utförskörning ser utförskörningsregleringen till att bromsarna ansätts för att kontrollera bilen i en inställd hastighet. Låsningsfria bromsar, panikbromsassistans och elektronisk bromskraftfördelning förbättrar bromsning. Vid nödbromsning tänds varningsblinkers för att varna andra förare.