Mercedes Vito Arctic VanTest-etta
Bland annat imponerade den nya generationens Mercedes Vito med en helt nyutvecklad mittpunkt och en synnerligen drivmedelssnål och miljövänlig motor. Den nya sexväxlade växellådan ECO Gear uppvisade såväl utmärkta prestanda som låga drivmedelsförbrukningsvärden som avgasutsläppsvärden. Fordonets goda väghållning och kördynamik förklaras med modellens bakhjulsdrift och helt nyutvecklade och optimalt inställda stötdämpare.Interiörert har ekipaget utvecklats för att tilförsäkra bekvämare användning, ökad komfort och förhöjd kvalitetskänsla. Ny utformning på växelspaken, reglageknappar i mittkonsolens övre rad samt uppgraderad takkonsol som tillval förstärker Vitos användarvänlighet. Exteriört känns nya Vito igen på nya reflektionsstrålkastare med integrerade varsel- och dimljus.Mercedes-Benz Vito 116 CDI testades under arktiska väderleksförhållanden tillsammans med konkurrerande transportbilsfabrikat i viktklassen upp till 3 ton utifrån kriterier så som väghållning, drivmedelsförbrukning, lastkapacitet, prestanda, kallstartsförmåga, uppvärmning samt avfrostning av vindrutor och backspeglar. Kriterier, för vilka Vita förlänades flest poäng från de provkörande motorjournalisterna, som för Sveriges del representerades av Anders Karlsson, Sveriges jurymedlem i Van of the Year-juryn och chefredaktör för facktidningen ”Transport Logistik iDag”. Fotnot: Föregående års Arctic Van Test publicerades i ”Transport Logistik iDag” Nr 3/10, sidorna 10–15. I den omgången vintertestades Dacia Logan, Fiat Dobló, Ford Transit, Nissan NV200 och Volkwagen Transporter.