Skrottåg ersatte 20 000 lastbilslass
– Med egna lokförare, lokomotiv och järnvägsvagnar forslar vi allt mer skrot på järnväg, säger Leif Gustafsson, VD för Stena Recycling. Resultatet har utfallit synnerligen positivt och våra kunder sätter värde på den nya möjligheten.Miljönyttan med återvinning är avsevärd, trots att branschen är transportintensiv. Stora mängder avfall transporteras dagligen till återvinningsanläggningar eller hamnar för export till stålverk utom riket. Stena Recycling har drygt 100 återvinningsanläggningar inom riket. Med fyra tågset om exempelvis 138 vagnar och 350 tåganpassade containrar driver Stena en tågrörelse som kan verka i stora delar av riket.– Räls ligger förstås inte överallt, men där det är möjligt, försöker vi städse utveckla en tåglösning som ersätter lastbilstransporter, eller som kan kombineras med lastbilstransport, fortsätter Leif Gustafsson. Omvärldens respons har varit synnerligen positiv. Bl a förlänades vi den nationella utmärkelsen Årets Lyft 2009, som delas ut av Regionala Godstransportrådet.Varje fullastat tåg ersätter upp till 32 lastbilstransporter. Under en treårsperiod åren 2008–2010 har det summerat sig till nära 150 varv med lastbil runt jordklotet, som på detta sätt har kunnat undvikas. Övergången till tågforsling minskar CO2-utsläppen med 65 procent.Tåglösningen utvecklas fortlöpande. I likhet med lastbilstransporter finns ytterligare potential att fylla fler av returtransporterna, utveckla vagnslastsystem och forsla fler avfallsslag på järnväg framledes. Leif Gustafsson:– Det kan också handla om att börja använda slumrande stickspår in till industriområden, där vi har anläggningar. Vi ser framtiden an med tillförsikt, alldenstund vi har anläggningar från Trelleborg i söder till Kiruna i norr.