CMP: Bra resultat trots minskad omsättning
Dansk-svenska Copenhagen Malmö Port AB (CMP) är det största hamnbolaget i Öresundsregionen. Företaget erbjuder transport- och logistiktjänster på en av Nordens mest expansiva marknader. Verksamheten omfattar kryssnings-, färje-, RoRo- och containertrafik, bilimport, kombitrafik samt olje- och torrlastterminaler. Företaget har cirka 400 medarbetare. Den allmänna avmattningen i ekonomin – både i Öresundsregionen och globalt - minskade såväl omsättningen som resultatet inom CMP jämfört med föregående år. Godsomsättningen var oförändrad i förhållande till 2009 och uppgick till 15 miljoner ton. Trots ett generellt relativt svagt efterfrågeläge uppvisar flera av CMP:s affärsområden en starkare utveckling. Tydligast var ökningen inom biltransporter. Volymerna börjar nu åter ta fart och steg med cirka 60 procent 2010 och har fortsatt att växa också i början av 2011. Även kombitrafiken via tåg uppvisade en stark utveckling. Antalet enheter steg från 12 000 under 2009 till 55 000 under 2010. Inom våtbulksegmentet ökade också volymerna, främst vad gäller transitolja. I kryssningstrafiken minskade antalet anlöp något, men Köpenhamn behåller med god marginal sin position som största kryssningsdestination i Östersjöregionen. – Vårt resultat för 2010 är acceptabelt med tanke den svaga marknadsutvecklingen, säger Johan Röstin, vd i CMP. Vi kan konstatera att efterfrågan i de branscher som påverkar våra godsvolymer ännu inte tagit fart. Den relativt sett svagare danska kronan ger en negativ resultatpåverkan om cirka 15 miljoner SEK jämfört med 2009. Under 2010 fortsatte planenligt den omfattande utbyggnaden av Norra Hamnen i Malmö. Det togs också beslut om en ny kryssningskaj i Köpenhamn som ska stå klar till kryssningssäsongen 2013. Dessutom tecknades nya avtal för hamndriften i Malmö och Köpenhamn, som nu sträcker sig till år 2035. - Allt detta är strategiska satsningar, som visar att våra ägare tror på CMP och på vår förmåga att bidra till den långsiktiga konkurrenskraften i Öresundsregionen, säger Johan Röstin. CMP har även 2010 genomfört kostnadsanpassningar i verksamheten. Den fasta personalstyrkan minskades med 18 personer – en åtgärd som i stor utsträckning hanterades via pensionsavgångar. Under årets togs även beslut om investering i en ny STS-kran (ship-to-shore) till den nya containerterminalen i Norra Hamnen i Malmö. Kranen och terminalen tas i drift efter sommaren 2011. – RoRo- och Kombiterminalerna tas däremot i drift redan i maj 2011, säger Johan Röstin. Norra Hamnen kommer att mångfaldiga vår godskapacitet, men minskar även CMP:s miljöbelastning – detta genom snabbare och effektivare angöring både till lands och till sjöss, vilket ger mindre emissioner från verksamheten. Även den nya kryssningsterminalen hjälper oss flytta fram positionerna. Antalet kryssningsanlöp minskade förvisso från 335 under 2009 till 310 under 2010, men fartygen blir efterhand desto större. Vi ser alltså att Köpenhamn är en fortsatt populär destination och för 2011 har vi 368 anlöp registrerade. Med investeringar i Köpenhamn och Malmö i miljardklassen ökar givetvis företagets kapitalkostnader. Därmed växer också kraven på CMP:s verksamhet och på en expansiv verksamhet kommande år. – Att öka försäljningen blir mot den bakgrunden vårt allra viktigaste mål, säger Johan Röstin. Inom alla affärsområden måste volymerna upp och den här tillväxten omfattar både nya och befintliga kunder. Vi måste lägga mer kraft på att marknadsföra CMP och Öresundsregionen för att visa på de konkurrensfördelar vi kan erbjuda, avrundar han. Jag tänker då på det strategiska läget, men också den moderna infrastrukturen och vår erfarenhet av att fungera som knutpunkt i för olika typer av gods.