23948sdkhjf

Storfamilj Linde el-truckar

En ny storfamilj batteridrivna motviktstruckar inom kapacitetsintervallet 2–5 ton presenterar Linde Material Handling vid Deutsche Messes CeMAT-mässa i Hannover 2–6 maj 2011.

Med hela 19 olika standardversioner – vissa kortare, vissa längre, vissa lägre, vissa högre – finns ett rikhaltigt utbud av truckmodeller i Linde Material Handlings nya batteridrivna 2 – 5 tons motviktstruckfamilj betecknad 387–388. Inom familj 387 ingår truckar med lyftkapaciteter från 2–3,5 ton, medan familj 388 inrymmer truckar inom kapacitetsintervallet 3,5–5,0 ton, samtliga på 600 mm tp-avstånd, utom en 3,5-tonnare inom 387-familjen, vars lyftkapacitet beräknas på det kortare 500 mm tp-avståndet.Den nya storfamiljen elmotviktare är berikade med många tekniska innovationer så som ekonomisk energiförbrukning (hushållning med energi), höga prestanda och hög förarsäkerhet. Nyckeln till de höga prestanda är de extra två likströmsmotorerna på 9 respektive 11,9 kW på drivaxeln, som arbetar individuellt för att reglera framhjulen även vid sinsemellan motverkande rotationsrikning, vilket gör trucken vesslesnabb i vändningarna och får den att accelerera till max åkhastighet 20 km/h på kortast möjliga tid.Aktiv styrning ger den fyrhjuliga modellen en svängradie och manöverbarhet i klass med en trehjulig modell. Trucken vänder centralt på framaxeln, samtidigt som axeln minskar tiltpunkten och förbättrar stabiliteten vid kurvtagning, med lågt däcksslitage som en extra bonus. Den kombinerade drivaxeln hålls åtskild från chassiet medelst gummibussningsupphängning, vilket dämpar vibrationer och stötar från körunderlaget till fromma för lång livslängd hos truckens alla nyckelkomponenter. Luftfjädrad förarstol slutligen eliminerar de sista marknära störningarna.Tiltcylindrarnas lokalisering till förarhyttens tak – lyftstativets övre del kräver mindre kraft för att aktivera tiltrörelsen och utövar mindre påfrestningar på stativet, varför stativets profiler kunnat göras smalare till gagn för förarens framåtsikt. Ett nytt, ergonomiskt utformat armstöd för högerarmen kan justeras såväl vertikalt som horisontellt för att passa varje individuell förares dimensioner.För precis, fortlöpande mätning av batteriets energinivå i akt och mening för att förhindra för batteriet skadlig djupurladdning har Linde utvecklat ett mått, som baseras på en kombination av batterispänning och strömmätning. Denna exakta batteriurladdningsmätning i displayen har utvecklats vidare till en återstående drifttid som på minuter visar föraren hur mycket ytterligare trucken kan köras, innan det är dags för batteriskifte eller laddning av batteriet.Batteriet i familjen 387–388 kan laddas med helt stängd förarhytt när inga dörrar eller batteriluckor är i vägen. Allt som behöver göras, är att öppna en lucka baktill på motvikten och ansluta laddningskabeln. Långt efter att föraren har gått av sitt skift drar fläktar bort gaser som bildats under laddningsförloppet och driver ut dem via motvikten, övervakat av explosionssäkra sensorer.Ett antispinnsystem – det första serietillverkade – omfördelar kraften individuellt mellan de två motorerna, så att även om ett av hjulen börjar slira, så behåller trucken optimal drivning oavsett väder och körunderlag.En automatiskt aktiverad handbroms slår till snabbt och säkert när föraren lämnar trucken, samt håller trucken säkert på plats på ramper och nedförslut. När föraren vill återuppta sin framfart, trampar han/hon bara ned ”gaspedalen” (accelerationspedalen) och trucken återtar mjukt färden. Som skydd mot vältning pga överskottshastighet vid ingång till snävare kurvor finns Linde Driver Assistant som automatiskt reducerar hastigheten till en vältningssäker nivå.För en detaljerad på-djupet-beskrivning av den nya batteridrivna motviktstruckfamiljen, se även TLiD Nr 1/11, sidorna 24–26 (OBS! notera att bildtexterna på sidan 26 pga slarv bytt plats med varandra)!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078