23948sdkhjf

Ny Mercedesdiesel möter Euro VI

En ny motorfamilj för tunga fordon, tillverkade i Mercedes-Benzs nya synkrona motorfabrik i Mannheim, uppfyller Euro VI-kraven som träder i kraft 2014.

När Mercedes-Benz nu lanserar motorfamiljen Blue Efficiency Power, är de nya motorerna de första Euro VI-certifierade motorerna i klassen. Den första motorn i familjen är en rak 6:a med 12,8 liters slagvolym, betecknad OM 471.OM 471 Blue Efficiency Power kommer att tillverkas med motoreffekter från 421–510 hästar och med vridmoment från 2 100–2 500 Nm (Newton-meter). I sin nya formgivning är motorn blott 1 531 mm lång och lämpar sig därför för installation under kompakta lastbilshytter.Euro VI-kraven, som träder i kraft 2014, innebär dramatiskt reducerade utsläpp, i synnerhet av partiklar (PM, Particle Matters) och kväveoxid (NOx). I likhet med de Euro V-godkända föregångarna, använder Mercedes-Benz sitt eget, beprövade SCR-system BlueTec, vars Adblue-injektioner omvandlar kväveoxiden i avgaserna till kväve och vatten.Samtidigt ska motorerna prestera mera med mindre drivmedelsförbrukning, vilket Mercedes-Benz uppnår med hjälp av ett nytt, elektroniskt reglerat common-rail bränsleinsprutningssystem, kallat X-Pulse. Systemet använder dubbelkolvpumpar med en tryckförhöjare, som ser till att trycket i varje injektor kan bli så högt som 2 100 bar. X-Pulse optimerar insprutningens frekvens, tryck, tajmning och drivmedelskvantitet vid varje enskilt motorvarv.För tillverkning av den nya motorfamiljen har Mercedes-Benz byggt en helt ny produktionsanläggning, betecknad som en synkron fabrik, varmed avses att gjutning, bearbetning och montering sker i ett enda, kontinuerligt produktionsflöde, till gagn för en högre produktkvalitet. Något som uppges vara unikt i motorsammanhang och minskar risken för fel av olika slag. Produktionen av de nya motorerna är i drift sedan torsdagen den 17 mars 2011.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093