23948sdkhjf

UPS non-stop Köln–Hong Kong

Raka spåret Hong Kong–Köln blir det när United Parcel Service (UPS) lägger till fyra direkta veckoavgångar till de sju som sedan tidigare flygs via Dubai. Därmed är UPS uppe i 11 veckoavgångar HKG–CGN.

För europeiska varuägare innebär de fyra nya direktflygningarna en avsevärd tidsvinst med nästa-dags-leverans av både paket och ”fulllvuxen” flygfrakt. De dagliga direktflygningarna går måndagar–torsdagar och trafikeras med UPS helfraktjumbos av typen Boeing B747-400F med 120 tons max lastkapacitet. Flygningarna kompletterar således UPS sedan tidigare etablerade trafik HKG–CGN med mellanlandningar på Dubai Airport (DXB).– Med sin närhet till Folkrepubliken Kinas fastland och sina sedan gammalt väl etablerade handelsvägar till övriga världen utgör Hong Kong en strategiskt viktig marknad för UPS, försäkrar Dan Brutto, VD för UPS International. Med EU:s växande betydelse som en viktig handelspartner för många asiatiska marknader, erbjuder etableringen av dessa direktflygningar ett ytterligare och snabbare alternativ till befintlig trafik.– De nya direktflygningarna reducerar avsevärt transporttiden mellan Hong Kong och Europa och tillhandahåller europeiska varuägare och fraktköpare ett effektivare och snabbare alterntiv, inflikar Wolfgang Flick, VD för UPS Europa. Under de senaste åren har Hong Kong–Europa-traden utvecklats till en av de snabbast växande handelsförbindelserna. Våra nya flygförbindelser utökar väsentligt kapaciteten på denna trad.– För svenska varuägare innebär den utökade trafiken en fördubbling av hittills tillgänglig fraktkapacitet, samt förstås också den tidsvinst som en direkttrafik HKG–CGN skapar, upplyser Michael Düster, VD för United Parcel Service Sweden AB, med ansvar för UPS Nordics (vilket omfattar Sverige, Danmark, Norge, Finland samt Island). Den optimala lastkapaciteten hos 747-400F är som bekant 120 ton, men också beroende på vindförhållandena på de höjder fraktjumbona normalt flyger (10 000 – 11 000 m), dvs starka motvindar respektive dito medvindar i respektive flygriktning, varför man praktiskt kan räkna med minst 90 tons lastkapacitet i minst gynnsammaste fall.I UPS fraktplanflotta ingår totalt 11 stycken Boeing B747-400F, varav fyra är avdelade för den europeiska trafiken, som är upplagd på två olika routings, förklarar Michael Düster, varav den ena går CGN–BKK (Bangkok) och den andra CGN–HKG.Med de fyra nya non-stop-flygningarna HKG–CGN täcker UPS 34 europeiska länder med leveranser av icke-tullpliktiga småpaket och brevförsändelser, samt 18 europeiska länder med leveranser av tullpliktiga småpaket. Med UPS expressfrakttjänst levereras sändningar inom loppet av en dag till 18 länder och 39 städer över hela Europa, så som exempelvis Stockholm, Göteborg, Helsingfors, Köpenhamn, Frankfurt, Prag, Madrid, Barcelona, Milano och Paris.UPS jättelika paketsorteringsanläggning vid Köln-Bonns flygplats (se detaljerad specialartikel i TLiD Nr 2/11, sidorna 14–16!) utgör navet i UPS omfattande europeiska nätverk av flyg- och landsvägstrafik med 460 driftsanläggningar och 156 dagliga inter-europeiska flyglinjer, varigenom UPS uppges nå varje upptänklig adress och destination inom Europa. Till stöd för att driva all denna fraktverksamhet utnyttjar UPS det senaste i avancerade tekniska hjälpmedel för heltäckande dörr/dörr-logistik.UPS huvudkontor ligger i Atlanta i delstaten Georgia i USA. Sammanlagt täcker UPS drygt 220 länder världen runt med dagliga leveranser av i storleksordningen ca 15,1 miljoner sändningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094