23948sdkhjf

Volvo Cars fick Postens logistikpris

Volvo Cars utsågs i dag 31 mars till vinnare av Posten Logistics Award 2010. Priset delades ut på Postens huvudkontor i Solna – Arken.

Priset delades ut av Anders Holm, chef på Posten Logistik Sverige och togs emot av Christina Möller från Volvo Cars.Volvo Cars segrade i hård konkurrens med Nobel Biocare, Tailorstore och TD Tech Data.Juryns motivering var:”Volvo Cars är ett av bilindustrins starkaste varumärken, med lång och stolt historia av världsledande innovationer. Volvo Cars eftermarknadslogistik har etablerats som best practise i branschen. Den innovativa logistiklösningen har kortat ledtiderna avsevärt, till nytta för både återförsäljare och slutkunder. Servicegraden är den högsta i branschen, vilket innebär att bilen kan vara kortare tid på verkstaden. Logistikupplägget säkrar Volvo Cars konkurrenskraft i den lönsamma men konkurrensutsatta eftermarknadsaffären.”– Med priset vill vi uppmärksamma och belöna det företag som uppfyller kriterierna allra bäst, sa Anders Holm.– Volvo Cars har en vinnande logistiklösning som möter juryns högt ställda krav.Juryns ordförande, logistikgurun och Linköpingsprofessorn Mats Abrahamsson presenterade de urvalskriterier som till slut kokade ned 400 nominerade till 4 finalister.– Receptet för vinnande logistik i ett företag är att den gör skillnad, inte bara för logistiken utan för företaget i dess helhet, sa Mats Abrahamsson. Logistik blir bara viktigare och viktigare, den måste fungera allt bättre för varje år i dagens dynamiska värld.– Det gäller inte minst miljömässigt. Utmaningen för väldigt många företag är att bryta de gamla mönstren.Många system är i dag uppbyggda för att skapa kontroll – över kunderna och över leverantörerna, påpekade Mats Abrahamsson.– Framtidens organisationer, de som vi vill lyfta fram med det här priset, tänker lite annorlunda, sa han. Här handlar det om mer snabbfotade företag, som är mer följsamma mot marknaden och är delaktiga i marknadens utveckling.– Processerna och flödet måste fungera hela vägen, inte bara i företaget utan hela vägen – in till företaget och sedan ut till kunden. Det är ofta väldigt svårt att ställa om från ett hierarkiskt system till ett process- och flödesorienterat system. Det ställer enormt höga krav på ledarskap.Mats Abrahamsson betonade också att de logistiklösningar som är konkurrenskraftiga inte får vara lätta att kopiera, de får inte vara standardlösningar.Juryns urvalskriterier är dessa:• Logistiklösningens grad av innovationskraft, kreativitet och nytänkande.• Logistiklösningens effektivitet och påverkan på verksamhetens konkurrenskraft, samt effektivitet och lönsamhet i verksamheten totalt sett.• Logistiklösningens miljö- och klimateffektivitet./Kalle Lötberg

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093