23948sdkhjf

Rysk order på Kalmar grensletruckar

Finländska Cargotec Oyj har fått en order på fem Kalmar CSC340 grensletruckar från ryska containerterminalbolaget National Container Company (NCC) för leverans andra kvartalet innevarande år.

De fem grensletruckarna är av generation 7+ och ska sättas i drift i National Container Companys (NCC) containerterminal First Container Terminal (FCT) i Sankt Petersburg, där de kompletterar redan tidigare levererade Kalmar-maskiner. Utslagsgivande för NCC:s val av leverantör uppges ha varit grensletruckarnas tillförlitliga prestanda och underhållsvänliga konstruktion till gagn för hög tillgänglighet och produktivitet. De tidigare levererade Kalmar-truckarna har hjälp FCT att bemästra situationen även när containertrafiken vid Rysslands största containerterminal fortsätter att öka kraftigt.De nya CSC340-truckarna staplar containrar en-över-två högt, med lastvikter upp till och med 40 ton. Kalmar 7+-generationens grensletruckar är modulärt konstruerade och väl rustade att klara de stränga vinterförhållandena som råder i Sankt Petersburg-regionen vintertid. FCT har varit Cargotec-kund ända sedn 1980-talet när företaget fick de första Kalmar grensletruckarna. Annan Kalmar-utrustning i FCT:s truckpark består av terminaltraktorer, teleskopbomtruckar (reachstackers) och tomcontainerstaplare (motviktstruckar för högstapling av tomcontainrar).I NCC:s nätverk av containerterminaler ingår förutom FCT också Logistika-Terminal i Sjusjarij vid Sankt Petersburg och Ust-Luga Container Terminal (ULCT) i Leningradregionen. NCC:s samlade omsättning av hanterade containrar uppgick under 2010 till ca 1,3 miljoner TEU. För innevarande år 2011 fokuserar NCC på att fullfölja första fasen av ULCT:s utbyggnad. Med en projekterad omsättning av 3 miljoner TEU till år 2019 beräknas ULCT att bli Rysslands och Baltikumregionens största containerterminal.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078