Rysk order på Kalmar grensletruckar
De fem grensletruckarna är av generation 7+ och ska sättas i drift i National Container Companys (NCC) containerterminal First Container Terminal (FCT) i Sankt Petersburg, där de kompletterar redan tidigare levererade Kalmar-maskiner. Utslagsgivande för NCC:s val av leverantör uppges ha varit grensletruckarnas tillförlitliga prestanda och underhållsvänliga konstruktion till gagn för hög tillgänglighet och produktivitet. De tidigare levererade Kalmar-truckarna har hjälp FCT att bemästra situationen även när containertrafiken vid Rysslands största containerterminal fortsätter att öka kraftigt.De nya CSC340-truckarna staplar containrar en-över-två högt, med lastvikter upp till och med 40 ton. Kalmar 7+-generationens grensletruckar är modulärt konstruerade och väl rustade att klara de stränga vinterförhållandena som råder i Sankt Petersburg-regionen vintertid. FCT har varit Cargotec-kund ända sedn 1980-talet när företaget fick de första Kalmar grensletruckarna. Annan Kalmar-utrustning i FCT:s truckpark består av terminaltraktorer, teleskopbomtruckar (reachstackers) och tomcontainerstaplare (motviktstruckar för högstapling av tomcontainrar).I NCC:s nätverk av containerterminaler ingår förutom FCT också Logistika-Terminal i Sjusjarij vid Sankt Petersburg och Ust-Luga Container Terminal (ULCT) i Leningradregionen. NCC:s samlade omsättning av hanterade containrar uppgick under 2010 till ca 1,3 miljoner TEU. För innevarande år 2011 fokuserar NCC på att fullfölja första fasen av ULCT:s utbyggnad. Med en projekterad omsättning av 3 miljoner TEU till år 2019 beräknas ULCT att bli Rysslands och Baltikumregionens största containerterminal.