Bro Kombi i drift
Bro Kombi, som är byggd i direkt anslutning till lagerbyggnaden i Bro, är en anläggning med en hårdgjord yta där en reachstacker (”trailertruck”) lyfter av och på trailers på järnvägsvagnar. Bro Kombi innebär en minskning av antalet lastbilskörningar till och från Broterminalen per dag, med omkring 50 körningar. Ytterligare ett 50-tal lastbilstransporter försvann redan i samband med Cooptågets introduktion i september 2009.– Lastbilstrafiken till och från Broterminalen reduceras nu tack vare Bro Kombi med cirka 20 procent, säger Cecilia Holden nationell transportchef på Coop Logistik. Vi har reducerat antalet lastbilstransporter med cirka 25 000 per år. Cecilia Holden berättar också att det finns flera positiva miljöaspekter med Bro Kombi, till exempel att buller, vägslitage minskar och att risken för olyckor reduceras. Dessutom visar en beräkning, med utgångspunkt från MTM schablonen, att Coop Logistik har minskat koldioxidutsläppen för transporterna mellan Helsingborg och Bro med 4500 ton/år. Med Bro Kombi minskas koldioxidutsläppen med ytterligare 900 ton/år. För att minska miljöbelastningen och effektivisera transporterna, bytte Coop 2009 ut alla lastbilstransporter mellan Helsingborg och Bro, med tågleveranser. Cooptåget har en kapacitet på 36 trailers och har fram till idag kört till Tomteboda, där trailers har lyfts över på lastbilar för vidare transport till Bro. Med Bro Kombi kör tåget nu ända fram till Bro. Anläggningen Bro Kombi utgörs av en asfalterad yta på 300 x 30 meter med tågräls som går fram till cirka 25 meter från huvudbyggnaden. Cooptåget ankommer varje måndag-fredag till Bro bangård, där det växlas ned med växlingslok som kör till Bro Kombi. En reachstacker lyfter av trailrarna som transporteras med en terminaltraktor till lossningsportarna på lagret, där de töms på inleveransvolymerna. Därefter lastas trailrarna om med nytt gods och sedan lyfts de lastade trailarna åter upp på järnvägsvagnarna som avgår från Bro bangård mot Alvesta och Helsingborg.