EU-kommissionen konfererar i Århus
– Länderna runt Östersjön har en stor tillväxtpotential, fastslår professor Luis Valente de Oliveira. Därför måste vi utveckla lösningar som stimulerar handeln mellan dessa länder och övriga världen, samtidigt som vi skyddar det från miljösynpunkt mycket känsliga Östersjöområdet.På programmet står bl a samarbetet mellan Göteborg, Tallinn och Århus i syfte att utveckla effektivare transitnätverk för containrar i Östersjöregionen. En av förutsättningarna för detta projekt är en utbyggnad av vägnätet till Århus hamn via Aahavevej, samt en tunnel under Marselis Boulevard i Århus.I konferensen deltar rederier med reguljärtrafik i Östersjön och operatörer från flertalet containerhamnar. Johan Uggla, VD för APMT-CS, beläget vid terminalen i Århus, tror att det finns goda utsikter för att utveckla transittrafiken via Århus hamn:– Avgörande är att uppnå tillräckliga omsättningsvolymer för att kunna attrahera färjerederierna och förmå dem att utöka de stora fartygens rutter till Göteborg och Århus. Där kan sedan omlastning ske till mindre matarfartyg. Idag sker denna omlastning främst i Rotterdam, Bremerhaven och Hamburg.Målet med Motorways of the Sea är att introducera nya intermodala logistikkedjor i Europa, baserade på havstransport. En strävan att öka användningen av järnvägstransport och flodtransport som delar av transportkedjan förekommer också.TEN-T-konferensen äger rum i nära samarbete med City of Aarhus och Aarhus Havn/Port of Aarhus.