23948sdkhjf

Skoda-Volkswagen-samarbetet 20 år

Med Tjeckiens president Václav Klaus och Volkswagens koncernchef Martin Winterkorn i spetsen firade de två biltillverkarnas medarbetare 20-årsjubileum av Skodas sammanslagning med Volkswagen den 16 april 1991 – 16 april 2011.

20 år senare betraktas samgåendet som en av de historiskt sett mest framgångsrika sammanslagningarna inom fordonsindustrin. Den 16 april 2011 har det nämligen gått 20 år sedan starten för samarbetet mellan den tjeckiske biltillverkaren Skoda Auto och den tyske biltillverkaren Volkswagen. Sedan dess har Skoda fyrdubblat sin globala försäljning och utökat sin produktportfölj från en modell, Favorit, till idag fem modellserier: Superb, Yeti, Fabia och Roomster/Praktik.– För 20 år sedan var det få som trodde på en så lysande utveckling av det tjeckiska bilfabrikatet, och på den tiden tyckte nästan ingen att det skulla vara möjligt för tjecker och tyskar att samarbeta, säger Martin Winterkorn. Det här framgångsrika samarbetet är beviset på motsatsen. Tillsammans har Skoda och Volkswagen skrivit ett kapitel ekonomisk historia.Winfried Vahland, VD för Skoda Auto, framhåller också samarbetet som avgörande för de stora framgångarna:– Utvecklingen av Skoda efter Volkswagens engagemang har varit unik inom bilindustrin. Det innebar en pånyttfödelse av ett legendariskt bilfabrikat i hjärtat av Europa. Inom ramen för Volkswagen Group har varumärket fått nytt liv och inledde för 20 år sedan en lyckad comeback.Idag är Skoda sedan länge etablerat på marknader utanför Europa och säljer sina produkter i drygt 100 länder. 2001 inleddes biltillverkning i Indien och sedan 2007 åtnjuter företaget en synnerligen framgångsrik närvaro i Kina, som utvecklats till Skodas starkaste utländska marknad och bidrog med nära nog en fjärdedel av fabrikatets försäljning under 2010.Under de närmaste åren siktar Skoda på att fortsätta öka tillväxten och försäljningen. För att uppnå detta, satsar Skoda massivt på nya produkter och nya marknader, enkannerligen i Kina, Indien och Ryssland. Samtidigt avser företaget fortsätta stärka sin ställning på sin egen hemmamarknad samt på de europeiska marknaderna. Kärnan i tillväxtplanerna är en ännu mer omfattande internationalisering av företaget.– Vi kommer att sätta normer för stora fordon med bästa pris, värde och smarta idéer på de viktigaste marknaderna i världen, fastslår Winfried Vahland.Dessutom planerar Skoda att tydligt öka sitt lokala engagemang på viktiga marknader, vilket i klartext innebär att bl a Yeti också kommer att tillverkas i Kina från och med 2013.2011 är också året då Skoda kan fira ett annat jubileum – 110 år av Skoda Motorsport.Fotnot: Ursprungligen hette den tjeckiske biltillverkaren Laurin & Klement efter sina grundare, bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, 70 km norr om Tjeckiens huvudstad Prag. Laurin & Klement etablerade sig som ett aktat bilfabrikat i Europa. Trots straffbeskattning av bilismen för att gynna järnvägen när republiken Tjeckoslovakien etablerades efter första världskrigets slut i samband med Versaillesfredens sex månader långa förhandlingar om utformningen av det nya Europa, utvecklades Laurin & Klement vidare. Det nya produktnamnet Skoda kommer från Emil Skoda, en mekaniker som gjorde baronen Waldsteins mekaniska verkstad i Pilzen berömd.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078