MAN och Sinotruck lanserar nytt fabrikat
Det nya lastbilsmärket kommer att kallas SITRAK internationellt men kommer att marknadsföras under det kinesiska namnet Shandeka på sin hemmamarknad i Kina. Tre stiliserade gingko blad, som symboliserar uthållighet och vitalitet i Asien, fungerar som logotyp. Varumärket står för det goda samarbetet mellan MAN och Sinotruk. Försäljningen i Kina kommer uteslutande att ske via Sinotruk, medan exportmarknaderna kommer att bearbetas genom MAN:s och Sinotruks befintliga försäljningsnätverk. MAN kommer också att ha del i försäljningen i Kina till följd av dess direkta intresse i Sinotruk. Företagen räknar med en årlig försäljning av totalt 200 000 lastbilar år 2018, varav 160 000 för den kinesiska marknaden.Sinotruk och MAN visar det nya fabrikatets första modell, SITRAK T7H i en gemensam mässmonter i Shanghai. Den tunga lastbilen T7H kombinerar Sinotruk komponenter och MAN teknik. Modellen T7H kommer att börja tillverkas i Jinan i Kina under december 2011. Kinesiska kunder kommer att kunna beställa den nya lastbilen redan under de första sex månaderna av 2012, medan exportförsäljningen är planerad till andra halvåret 2012.Sinotruk och MAN samarbetar på två nivåer; med kapital och överföring av teknik och expertis. MAN investerade 560 miljoner euro i Sinotruk under 2009 och har ett direkt ägande i den kinesiska tillverkaren med 25 procent av aktierna plus en aktie. Överföringen av teknik och kompetens bygger på ett avtal som undertecknats av båda parter avseende tekniklicenser.MAN gick in som partner med Heavy Duty Truck Corporation (i dag Sinotruk) redan 1983 för montering och licensiering av Steyr lastbilar. Sinotruk och MAN har alltså arbetat tillsammans under lång tid. - På bara en kort tid, har Sinotruk och MAN utvecklat ett lastbilsmärke, som vi nu presenterar på Shanghai Auto Show, säger Chunju Ma, förvaltningsrådets ordförande i Sinotruk. Detta är en milstolpe för Sinotruk, eftersom SITRAK nu kommer att ge oss en möjlighet att erbjuda våra kunder en kinesisk lastbil med state-of-the-art teknologi.MAN:s CEO Dr Georg Pachta-Reyhofen framhåller att SITRAK blir en viktig del i MAN-koncernens strategi för BRIC-länderna (Brasilien, Ryssland, Indien, Kina red anm).- Denna tunga lastbil som är tillverkad i Kina kompletterar MAN:s produkt- och varumärkesportfölj perfekt, säger han. Tack vare det utmärkta samarbetet med Sinotruk, kan vi nu ta ytterligare ett viktigt steg i MAN:s globala expansion.