Södertälje Hamn river för framtiden
Enligt ett examensarbete vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) beräknade två högskolestuderande ut att Södertälje Hamn AB skulle kunna minska drivmedelsförbrukningen för sina containertruckar, teleskopbomtruckar etc, genom att placera tomdepåerna på ett annorlunda sätt. För att möjliggöra detta river nu Hamnen ett godsmagasin som ligger närmast järnvägsspåret.– Förutom att frigöra yta, innebär rivningen av magasin att vi kommer att kunna köra kortare sträckor med våra stora containertruckar, påpekar Erik Froste, VD för Södertälje Hamn AB, i sitt senaste nyhetsbrev. Det spar tid, minimerar däcksslitage, minskar drivmedelsförbrukningen samt reducerar vår miljöpåverkan. Och det gör även de investeringar vi gjort i nya maskiner.– Vi har under senvintern uppgraderat vår maskinpark med nya truckar, skelettrailrar och en teleskopbomtruck (reach-stacker, även kallad sträckstaplare), upplyser Bertil Jansson, Södertälje Hamn AB.Reach-stackern klarar 45 ton i första raden och 36 ton i andra raden. Den används bl a för att lossa trailrar från järnvägsvagnar samt lasta sådana ombord på järnvägsvagnarna. Tre nya fyrhjulsdrivna Kalmar Tugmaster terminaltraktorer utökar maskinparken till att omfatta sammanlagt sex terminaltraktorer.– Med fem truckar har vi kapacitet att ta hand om de växande containervolymerna, försäkrar Bertil Jansson.Truckarna drivs av miljömotorer Steg 3 som har effektiv avgasrening. De nya skelettrailrarna har levererats av danska Novatec för transport av två 20-fots containrar, alternativt en 40-fotare eller en 45-fotare. Lastkapaciteten uppgår till 65 ton.