Distanshandeln ökar
Var fjärde nordbo distanshandlar nu minst en gång i månaden, flitigast är man i Danmark där var tredje person handlar på distans varje månad. Det framgår av en ny undersökning från Posten Norden. För tredje året i följd har Posten Norden genomfört en undersökning som beskriver attityder och trender kring den nordiska handeln av varor via internet och postorder. Av undersökningen framgår att den nordiska e-handeln fortsätter att växa och att nästan tre av tio konsumenter som distanshandlar tror att de kommer att handla mer under 2011 än 2010. - Vi märker ett stort intresse från utländska företag för Norden som e-handelsmarknad, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten Norden. Det är en ganska mogen marknad under stark tillväxt, bredbandspenetrationen är hög och det är mer som förenar än skiljer konsumenterna i de olika länderna. Samtidigt finns det en del skillnader när det gäller till exempel krav på leveranstider och betalningsalternativ.Den typiske e-handelskonsumenten i Danmark är en man i åldern 30 – 49 år som beställer hemelektronik via nätet och betalar med ett betalkort. Hälften av alla danska män i den åldersgruppen distanshandlar minst en gång per månad och danskarna fäster större vikt vid låga priser än deras nordiska grannar gör. I Sverige handlar nu nästan tre av tio varor på distans varje månad och mest flitiga är ungdomar mellan 15-29 år där andelen är 42 procent. Man köper framförallt kläder och en betydligt större andel än i övriga Norden handlar böcker. Fyra av tio betalar helst med faktura, vilket är den klart högsta andelen i Norden. Svenska konsumenterna är också betydligt mer skeptiska att handla från sajter som de upplever vara utländska än vad övriga nordbor är. De som bor i Norge är mest benägna i Norden att e-handla varor från utländska sajter. 14 procent anger att de e-handlar från utlandet minst en gång per månad. Det kan jämföras med två procent i Sverige, tre i Finland och åtta i Danmark. Främst e-handlar de varor från USA och Storbritannien men även från Sverige och Danmark.Finland ligger ett par år efter övriga Norden men har i gengäld snabbast ökningstakt. Andelen konsumenter i Finland som distanshandlar varor har ökat från fyra till tio procent på två år. Samtidigt är det en högre andel i Finland än i övriga länder som anger att de oftare handlar via postordertalong än internet.- Posten Norden möter dagligen 10 000-tals konsumenter som hämtar ut paket hos något av våra 4 400 paketutlämningsställen i Sverige, Danmark, Norge och Finland eller får varan levererad direkt till postlådan av våra brevbärare i Sverige och Danmark, säger Arne Andersson. Det gör naturligtvis den kraftiga tillväxten för distanshandeln tilltalande för oss. Vi vill vara den starkaste affärspartner för e-handeln i Norden.