23948sdkhjf

TransportGruppen avvisar fackets krav

Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) avvisar Transportarbetareförbundets krav på ackordslön som huvudregel i miljöarbetareavtalet mellan de berörda arbetsmarknadsparterna med motiveringen att ackordssystemet för med sig orättvisa löner, förslitningsskador och farlig trafikmiljö.

– Ackordet skapar en onödig stress som kan vara såväl skadlig för den enskilde renhållningsarbetaren som utgöra grunden för riskskapande faromoment mot den allmänna trafiksäkerheten, framhåller Anders Norberg, förhandlingschef vid Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA).Ackordssystemet, den s k poänglistan, används idag av endast två företag för strax under 100 renhållningsarbetare i Stockholms stad, uppger TransportGruppen (en sammanslutning av åtta arbetsgivare- och branschförbund inom Transportnäringen inom Svenskt Näringsliv) i ett pressmeddelande. Följaktligen vill Transportarbetareförbundet (Transport) att en lönemodell, som idag tillämpas endast av 1 procent av miljöföretagen, ska införas för hela avtalsområdet, är TransportGruppens slutledning.– Precis som facket vill arbetsgivarna införa en belastningsbegränsning för att åstadkomma en bättre arbetsmiljö, vitsordar Anders Norberg. Därför är vi av den bestämda åsikten att införandet av ackordssystemet går stick i stäv mot att minska belastningen. Miljöföretagens inriktning är att de anställda ska kunna arbeta ett helt yrkesliv utan att det leder till förslitningsskador.Arbetsgivarna har erbjudit löneökningar i paritet med övriga arbetsmarknaden.Transports varsel om blockad mot övertids- och mertidsarbete för att ge eftertryck åt sitt krav på ackordslön som huvudregel i lönesättningen för renhållningsarbetare omfattar alla fackligt anslutna inom verksamhetsområdet och trädde i kraft vid midnatt natten till idag, onsdagen den 11 maj 2011, sedan förhandlingarna strandat. I fackets varsel ingår också blockad mot nyanställningar och inhyrning av personal.Konflikten berör ca 4 400 anställda miljöarbetare inom riket. I första rummet kommer industrin att drabbas av konfliktens effekter, alldenstund stora renhållningsföretag inte kommer att kunna utföra saneringsarbeten med sug-, slam- och spolfordon under jourtid.Fotnot: TransportGruppen ger råd och stöd i arbetsgivarefrågor och folkbildar om transporternas betydelse för näringsliv och samhälle, tillväxt och välfärd. De åtta förbunden inom Gruppen samlar drygt 11 500 medlemsföretag med runt 160 000 anställda.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063