23948sdkhjf

DHL uppgraderar fraktflygflottan

DHL Express låter bygga om 13 begagnade Airbus A300-600 passageraflygplan till fraktflygplan för att ersätta sina åldrande A300B4-200 fraktflygplan fram till början av 2013.

DHL Express har inhandlat 13 begagnade Airbus-passagerarplan av typen A300-600 för ombyggnad till fraktflygplan hos Airbuskoncernens tyska flygplanfabrik EADS Elbe Flygzeugwerke. Jämfört med de fraktplan av typen A300B4-200, som de ombyggda planen ska ersätta, vinner DHL Express såväl högra lastkapacitet som längre räckvidd till dessutom 20 procents lägre drivmedelsförbrukning.I fraktversion kommer A300-600F att lasta ca 49 ton, vilket är 5 ton mer än A300B4-200, samtidigt som räckvidden ökar med 900 km. Den första passagerar-A300-600 börjar byggas om till fraktplan i juni och tas i drift från DHL Express centrala europeiska fraktbas i Leipzig-Halle (IATA-kod LEJ) i oktober 2011. Till början av 2013 sk samtliga 13 ombyggda A300-600 vara i drift i DHLs europeiska fraktflygplanflotta, vid vilken tidpunkt de åldrade A300B4-200 ska ha pensionerats ut ur DHLs flygflotta.Dimensionsmässigt liknande sina föregångare och med samma typ av fraktdörrar föranleder den nya fraktplansversionen inte några ändringar i DHL:s gängse hanteringsprocedurer. Följaktligen behöver DHL Express ej heller sätta sina lastare ånyo i skolbänken för någon extra utbildning, utan arbetsprocedurerna fortsätter enligt hittills plan och grafik.I nuläget trafikerar DHL 85 flygplatser i Europa med 92 flygplan, medan DHL:s globala fraktlinjenät trafikeras med 250 fraktplan till drygt 500 flygplatser.Fotnot: DHL Express ingår i Deutsche Post DHL som under det gångna räkenskapsåret 2010 omsatte drygt 51 miljarder euro. Globala trafiknätet omspänner drygt 220 länder och betjänas av i runda slängar 275 000 anställda världen över. Akronymen DHL står för Dalsey-Hillblom-Lynn, namnen på de tre läkarstudenterna Adrian Dalsey, Larry Hillblom och Robert Lynn, som en gång i tiden startade expressbolaget DHL i Kalifornien för att fylla ett behov av snabbare åtkomst till kompletta set av konossement till fartyg med lättfördärvligt gods ombord (frukt o grönt, blomster etc), för att göra godset åtkomligt för lossning och därmed både rädda lasten och korta fartygens liggetider i hamn.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094