Bilfartyg gynnas av Klaipedas Hamn
– Hädanefter kommer Klaipeda State Seaport Authority att bättre kunna konkurrera med andra Östersjöhamnar om denna speciella typ av ro/ro-sjöfart, spår Eligijus Masiulis, Litauens transportminister. Genom att skapa förmånliga villkor för denna snabbt växande sektor av sjöfarten har vi möjlighet att utveckla vår hamn till en viktig och konkurrenskraftig spelare på denna sektor av marknaden.Det biltransporterande tonnaget karaktäriseras av stora fartyg med relativt lätta laster, en omständighet som den lettiska hamnen i Ventspils, Free Port of Ventspils Authority, tog till intäkt redan 2009 för att beräkna hamnavgifterna efter lastvikten, vilket ledde till en kraftig sänkning av bilfartygens tariffer, varigenom Ventspils Hamn blev den billigaste bilhamnen för sådana fartyg längs Östersjöns östra kust.Genom att fastställa separata avgifter för fartyg, kaj och navigering (insegling) för bilfartyg sänker Klaipedas bilbåtarnas avgifter med 30 procent, vilket inbegriper även de ro/ro-fartyg som skeppar rullande fordon från USA och övriga NATO-medlemsländer till/från den militära insatsen i Afganistan via baltiska hamnar. Sådana fordon skeppas nämligen med bilfartyg, varför även detta fordonsflöde omfattas av Klaipedas hamnavgiftssänkning.Sedan 2009 har traktorer tillverkade i Vitryssland också skeppats ut via Klaipeda, och i fjol kom ro/ro-lastade godssändningar från Ryssland igång via den litauska hamnen. Klaipeda State Seaport Authority har ännu inte till fullo tagit tillvara sin potential för distribution av fabriksnya bilar via hamnen, men förväntar sig att sänkta hamnavgifter ska locka biltillverkare att dra fördel av Hamnens tjänster för lagerhållning och distribution av deras nyproduktion inom regionen.Med ökande volymer ro/ro-laster via Klaipedas Hamn räknar Hamnen, Klaipeda State Seapot Authority, liksom stuveribolagen SC Lietuvos gelezinkeliai och andra aktörer inom transportsektorn med kraftigt ökade inkomster från denna tyg av tonnage.