Bra flyt i Scania-KTH-projekt
– Vet föraren att det dröjer 30 sekunder tills ett rödljus slår om, behöver han inte stanna helt, utan kan blott sakta ned farten lagom, vilket sparar drivmedel och förbättrar flytet i trafiken, vilket gagnar miljön, beskriver Assad Alam, industridoktorand vid lastbilstillverkaren Scania. Inbromsningar frestar på såväl miljön som åkarens plånbok. Därför ska vi testa en ny, ”tänkande” lastbil, som skippar onödiga inbromsingar.Lastbilen utvecklas i samarbete mellan fordonstillverkaren Scania i Södertälje och Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm, vid projektnamn Scoop. Tillsammans är de båda parterna i färd med att utveckla ett trådlöst nätverkssystem som får lastbilarna att kommunicera med varandra i realtid. Projektet är ett samarbete över avdelningsgränserna och doktorand Assad Alams uppgift är att övervaka och utveckla drivmedelseffektiviteten: – Önskescenariet är för föraren att ha en knapp att trycka på, så att systemet reglerar det här helt på egen hand. Exempelvis kan systemet läsa av färdväg via GPS och vägbanans lutning för att utnyttja fordonet på smartaste sätt, samt känna av hur omgivande trafik uppför sig. Eller kommunicera med trafikljusen och signalera om fordonet behöver stanna, sakta in eller fortsätta med samma hastighet.Systemets provades ut under det gångna veckoslutet 14–15 maj 2011 i en tävling i Nederländerna, där Scanias ekipage tävlade mot tio andra lag från bl a Audi, DAF, Fiat, Ford, Mazda, Volkswagen och Volvo. Alla fordon i tävligen var GPS-utrustade för mätning av position och hastighet. Signalerna sänds ut via trådlösa länkar, som alla deltagande kan snappa upp. Föraren styr blott i sidled, medan systemet reglerar gaspådrag och bromsning.Bilarna startade i två grupper, den ena ett stycke fram stående vid rödljus, den andra ett stycke bakom. Den bakre gruppen startade först, accelererade och närmade sig den första gruppen. Genom trådlös kommunikation ska båda grupperna finna varandra och bilda konvoj som sedan åker ut på landsvägen där de accelererar, bromsar och testar hur bra de kan hålla avstånden.– Målet är att mäta hur vi kan utnyttja och använda informationen på ett bra sätt, förklarar Jonas Mårtensson, projektledare för Scoop och forskare i reglerteknik vid KTH. Om vi inte utvecklar den här typen av system, är risken överhängande att allt mer trafik belastar vägnäten. Valet står då mellan att reducera trafiken, eller bygga ut vägnätet med ytterligare vägar, ett kostsamt och tidskrävande alternativ. Eller så tillämpar man ny teknik till att effektivisera trafiken. Med bra teknik som tar hand om informationen kan rutter optimeras, trafik styras om från trängsel till andra ställen samt optimeras över mer än sin egen omgivning.