23948sdkhjf

Förare På Väg i Vännässkola

På Liljaskolan i Vännäs genomförs i morgon, torsdag 19 maj 2011, ett digert program där EU-projektet Förare På Väg presenteras för lärare och elever inom fordonsprogrammet, samtidigt som även TYA:s regionalfinal i transportteknik avgörs.

– 2040 kommer dubbelt så många lastbilar att trafikera svenska vägar jämfört med dagsläget, siar Johan Lindström, VD för Sveriges Åkeriföretag och en av föreläsarna på Liljaskolan i Vännäs under dagen.Projektet Förare På Väg, som finansieras av Europeiska Socialfonden och drivs av Sveriges Åkeriföretag Norr, har nu dragits igång på allvar. Ett huvudspår i projektet är att förbättra praktiken för de elever som går transportinriktningen på gymnasieskolans fordonsprogram. En annan viktig ansats i projektet är att skapa mer utrymme för kvinnor, ungdomar och invandrare att etablera sig inom transportbranschen. Därtill ska föraryrket, som idag bedöms åtnjuta en relativt låg status, marknadsföras utåt mot allmänheten.I början av maj inleddes projektet med en sex dagar lång ledarskapsutbildning genomförd på tre orter. Den riktade sig till chefer inom åkeriföretag samt till rektorer och chefer vid de gymnasieskolor i Norrbotten och Västerbotten, som har fordonsprogram med transportinriktning.– Ett synnerligen stort intresse föreligger för projektet, försäkrar Elisabeth Wiklund, projektledare för Förare På Väg. Förutom alla berörda skolor deltar även 36 åkeriföretag. Redan under första utbildningsdagen framkom många tankar och idéer kring hur skolor och företag skulle kunna förbättra samarbetet.Rektor Göran Danielsson vid Liljaskolan, som är värd för programmet torsdagen den 19 maj 2011, hyser stora förväntningar samt genomgår själv ledarskapsutbildningen:– Att vissa kursdagar är gemensamma för åkare och skolfolk är synnerligen positivt. Det är angeläget att få till stånd ett ökat samarbete mellan skolorna och åkeribranschen. Till viss del lever vi i olika världar, och det gäller att skapa förståelse för varandras behov.Utöver företagsledare och rektorer, som ska utbildas i projektets regi, får också 500 förare, 50 handledare för praktikanter och 50 lärare ta del av kompetensutvecklingen.Johan Lindström, VD för Sveriges Åkeriföretag, välkomnar projektet, som han menar hittat helt rätt i sin inriktning:– En bra praktik är viktig för att tillföra blivande förare rätt kompetens. Att kompetensutveckla förarna och åkarna är en annan framgångsfaktor. Därtill är det nödvändigt att få in fler kvinnor i branschen och tvätta bort yrkets machostämpel.Svensk åkerinäring omsätter ca 100 miljoner kronor årligen och svarar för 4 procent av rikets bruttonationalprodukt (BNP). Emellertid är Johan Lindström orolig för att svenska åkare riskerar att bli omkörda av utländska åkeriföretag:– Idag ägs ca 40 procent av de lastbilar, som far fram på de svenska vägarna, av utländska åkare, en andel som ser ut att öka.– I norra Sverige utgör den utländska andelen fordon en lägre andel, men även här är den stadd i tillväxt, inflikar Elisabeth Wiklund, projektledare för Förare På Väg.En annan föredragshållare som ska tala till eleverna är Sten-Anders Gustafsson, VD för Almi Företagspartner Nord AB:– De åkerier, som blir mest framgångsrika, är inte de som har lastbilarna med de häftigaste motorerna, utan de som på bästa sätt kan tillfredsställa kundernas behov. Så enkelt ligger det till.Arbetsförmedlarna Ulla Johansson och Eva Lotta Carlsson kommer att berätta om vilka krav arbetsgivarna ställer på sina blivande anställda:– Den sociala kompetensen är det allra viktigaste hos en förare, fastslår Ulla Johansson och tillägger vad rör arbetstillfällen:– Det är gruvindustrin i Norrbotten som behöver såväl chaufförer som maskinförare, varför det finns arbete för alla som är villiga att bosätta sig på gruvorterna. Där råder det i stället problem med att få fatt i en bostad. Dessutom får vi på Arbetsförmedlingen in en hel del förfrågningar även fårn åkerier i Norge som söker svenska förare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.128