Vagnsystem för linjeförsörjning
Lättlastade och dito lossade, snabbt ur vagntåg frånkopplingsbara vagnar är Stills bidrag till effektiv försörjning av produktions- och monteringslinjer med material. En ny typ av fristående E-typ-ramar, patentregistrerade av Still, är individuellt manövrerbara, vilket innebär att inte alla vagnar måste sänkas eller lyftas varje gång en vagn i vagntåget ska lastas eller lossas. Varje vagn manövreras individuellt, vilket gör de hydrauliska eller pneumatiska kopplingarna mellan släpvagnarna överflödiga, till gagn för kortare handläggningstider och reducerad energiförbrukning.Med Stills konstruktion behöver inte vagntåget tryck för att lyfta alla vagnar. Det behövs bara tillräckligt med tryck för att lyfta den släpvagn som de facto lossas. Ju fler vagnar som kopplas samman till ett vagntåg, desto större blir besparingarna. Under vagntågets framfart laddar en pump tryckkärlen som är integrerade i ramen. Tryckkärlens kapacitet är tillräcklig för att lyfta ramen två gånger.E-typ-ramarna sänks lätt medelst en fotpedal för bekväm lastning av vagnarna. När en ny vagn skjuts in helt i ramen, kommer det hydrauliska systemet hos E-typ-ramen att lyfta upp vagnen automatiskt.Det nya vagntåget med fristående vagnar uppges vara mera flexibelt att hantera än att hantera flera vagntåg samtidigt med en dragtruck.Ofta måste operatörer i produktionslinjen skjuta eller dra tunga vagnar, varför det är viktigt att konstruera vagnarna så lätta som möjligt. Stills nya sortiment av motståndskraftiga (belastningståliga) plastvagnar är idealiska i vagntåg. Sortimentet omfattar ett antal moduler med lastkapaciteter upp till 1 ton. Vagnarna byggs som pallvagnar, vagnbord eller lådvagnar och hjälper till att placera lasten i en ergonomisk arbetsnivå.Som tillval kan vagnarna utrustas med dragstång. Kullagrade lättrullade hjul bidrar till att minimera rullmotståndet. Plastvagnarnas låga egenvikt minskar avsevärt vikten hos den kompletta transportenheten. Vagnarna är uppbyggda på en rostfri aluminiumram samt slagtålig PE-plast.Se även TLiD Nr 9/10, sidorna 43–44, för närmare detaljbeskrivning av Stills nya vagntåg för materialförsörjning, under rubriken ”Still maxar lean-filosofin i ny truckfabrik”.