M/V Maersk Elba angör DCT Gdansk
Den i januari 2010 etablerade containerlinjen mellan Fjärran Östern och polska hamnstaden Gdansk med containerfartyg i 8 000 TEU-storlek har nyligen uppgraderats till 15 500 TEU-nivå i och med premiäranlöpet av Maersks M/V Maersk Elba onsdagen 11 maj 2011. Efter M/V Maerks Elbas premiäranlöp fortsätter veckotrafiken med ytterligare E-klass-fartyg så som M/V Maersk Eubank och M/V Eleonora Maersk.Förhoppningarna står nu till DCT Gdansk SA att utvecklas till ett stort europeiskt sjöfartsnav och göra Polen oberoende av andra länders hamnar i norra Europa, däribland Hamburgs hamn, som hittills varit och alltjämt är huvudhamn för polsk export och import.DCT Gdansk är ett polskregistrerat företag med Global Infrastructure Fund II som majoritetsägare, bakom vilken står Macquarie Group of Companies med huvudkontor i Australien. Containerterminalen erbjuder isfri året-runt-hantering av fartyg med 16,5 m vattendjup intill kaj och 17 m vattendjup i inseglingsrännan. Anslutande järnvägsterminal har 2 x 1 000 m spårkapacitet.