23948sdkhjf

Liebherrkran till Malmö hamn

En ny spårbunden Ship-To-Shore-kran från Liebherrs kranfabrik på Irland installeras just som bäst i Norra Hamnen i Malmö för lossning/lastning av containrar.

Fredagen 13 maj 2011 anlände den nya STS-kranen från Liebherr med fartyg från Liebherrs kranfabrik på Irland. När kranen är fullt uppmonterad efter ca sex veckor, kommer den att resa sig 40 meter över omgivningen och inleda en ny epok för Copenhagen Malmö Port AB:s containerhantering, fullmatad som den är med toppmodern teknik och mängder av elektronik för snabb och säker drift. Räknat i tid kommer den att innebära ett 40-årigt kliv famåt i tiden, alldenstund Malmö hamns hittillsvarande containerkranar härstammar från 1970-talet.– Den nya STS-kranen väntas öka produktiviteten i vår containerhantering med 20–25 procent, resonerar Bengt-Olof Jansson, ansvarig för teknik vid Copenhagen Malmö Port AB (CMP). Skillnaden är enorm – som att jämföra en nytillverkad bil med en modell som är 20–30 år gammal.Liebherr-kranen arbetar snabbare, men har också längre räckvidd än de hittillsvarande. Med modern styr- och reglerteknik och myriader med sensorer som känner av och larmar därest något fel uppstår, räknar CMP med färre driftstopp och enklare felsökning om och när något trots allt inträffar.Tekniken i kranen gör också att den kan memorisera de stuvmönster som används vid lossningen av ett specifikt containerfartyg. Exempelvis ”vet” kranen var på terminalen den senaste containern landades, vilket förenklar arbetet och spar därmed tid.Innan den nya kranen tas i drift efter invigningen av Norra Hamnen i början av september, har CMP:s kranförare, mekaniker och elektriker genomgått specialutbildning på kranens handhavande, skötsel och vård, för att vara väl inkörda på den nya tekniken.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063