Sopkonflikten avblåst
Det blir ett tvåårigt avtal med 3,5 procents löneökning. Parterna är också överens om att ta fram riktlinjer för belastningsbegränsning med syfte att förbättra arbetsmiljön.– Det känns bra att vi nu har ett avtal så att vi istället kan fokusera på det gemensamma arbete vi har att genomföra vad gäller belastningssystem, säger Anders Norberg, förhandlingschef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund.Ackordslön på hela avtalsområdet som varit huvudskälet till fackets stridsåtgärder kommer inte att införas. Däremot förtydligas möjligheten att kalla till förhandling om att införa ett lämpligt lönesystem i lokala avtal. En sådan förhandling ska då relatera till om detta är rimligt med hänsyn till lokala förutsättningar.Avtalets löneökning med 3,5 procent innebär 775 kr mer i månaden. Samma ökning som 40 000 chaufförer och terminalarbetare fått tidigare i år. Detta är i paritet med övriga arbetsmarknaden.Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) är ett av åtta förbund inom TransportGruppen, samlingspunkten för arbetsgivar- och branschförbund inom transportnäringen i Sverige.