23948sdkhjf

West Atlantic beklagar Airbus-beslut

Svensk-brittiska fraktflygbolaget West Atlantic, som skulle varit lanseringskund (Launch Customer) till Airbus A320F i AFC:s P2F-program, beklagar Airbus/EADS och den ryska flygindustrins beslut att lägga ned ombyggnadsprogrammet.

Som förste kund till de av det europeisk-ryska samriskbolaget Airbus Freighter Conversion GmbH (AFC) från begagnade passagerarplan till helfraktplan ombyggda Airbus A320/321 skulle det i Göteborg och Storbritannien baserade fraktflygbolaget West Atlantic ha tagit i drift det första ombyggda planet i slutet av 2012.– Nedläggningsbeslutet innebär en stor besvikelse för oss, fastslår Russel Ladkin, försäljningschef vid West Atlantic. Med ökande kostnader för drivmedel var vårt beslut om anskaffning av en effektivare fraktflygplanstyp nyckeln till varför vi valde att satsa på Airbus A320F framför andra, konkurrerande fraktflygplantyper. Lägsta enhetskostnad per flygen tonkm betyder allt i den här branschen, och nu får vi arbeta ut en ny lösning tillsammans med våra fraktköpande kunder för att hitta den rätta lösningen till den kapacitetsnisch som vi var övertygade om att A320F skulle fylla.West Atlantic bedriver idag fraktflygtrafik med British Aerospace BAe ATP turbopropdrivna plan, varav flygbolaget har hela 43 stycken sådana i sin flygplanflotta, vilket gör West Atlantic till världens störste operatör av BAe ATP. Flygbolaget är också det största regionala fraktflygbolaget i Europa.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063