Airbus A320 i fraktversion slopas
Airbus, EADS EFW och deras ryska partnerföretag United Aircraft Corporation (UAC) samt IRKUT har av ekonomiska skäl enats om att stoppa utvecklingsprogrammet för ombyggnad av passagerarplantyperna A320 och A321 till fraktflygplan. Till följd av detta beslut har konsortiet inlett de erforderliga legala åtgärderna för att avveckla samriskbolaget Airbus Freighter Conversion GmbH (AFC), uppger Airbus i en pressinformation.Som skäl härtill anges den senaste tidens framgångar för nya A320neo, vilket lett till ökad efterfrågan på A320 i passagerarversion och mindre efterfrågan på plantypen i fraktversion. Därtill har växande resandeströmmar lett till en stark efterfrågan på begagnade A320/321 pax-plan, vilket minskar tillgången till sådana plan för ombyggnad till frakflygplan. Till följd av dessa förändringar av flygplansmarknaden har konsortiets partnerföretag enats om att avbryta och tills vidare frysa P2F-programmet.Samriskbolaget Airbus Freighter Conversion GmbH (AFC) grundades av partnerföretagen EADS EFW, Airbus och ryska företagen UAC och IRKUT i april 2007, med huvudkontor i Dresden i Tyskland. AFC ägdes till hälften av de europeiska bolagen och hälften av de ryska partnerna, varav fördelningen dem emellan var jämnt 25-procentig mellan UAC och IRKUT, medan på den europeiska sidan EADS EFW ägde 32 procent och Airbus 18 procent. Med det gemensamt tagna beslutet om att avbryta utvecklingsarbetet upplöses nu AFC.Det kollegiala och professionella samarbetet i det gemensamma samriskbolaget under de gångna fyra åren har stärkt partnerskapet mellan den europeiska och den ryska flygindustrin, varför IRKUT och Airbus avser fortsätta sitt samarbete för att tillverka komponenter till Single Aisle-programmet (dvs normala flygplantyper med endast en gång mellan stolsraderna, till skillnad från bredbukiga jumbojetplan med dubbla, parallella gångar mellan stolsraderna).