Multififfig framtidstruck från Still
Redan för 12 år sedan visade Still GmbH sina framtidsvisioner med koncepttrucken RXX, en runtnätt historia med originella funktionslösningar för hantering av enhetslaster. Nu tar den hamburgske trucktillverkaren ett ytterligare steg mot framtiden med nya truckkonstruktionen CubeXX, utvecklat tillsammans med Team Design i Hamburg.För att klara ökande on-demand-beställningar kan CubeXX fungera såväl manuellt framförd som helt automatiskt rörlig. I det senare läget, eller i stand-by-läge kan såväl förarhytten som gaffeln fällas in för att reducera utrymmesbehovet. Beroende på om trucken framförs med eller utan laddare, kan hjulen vridas så, att den vänder på stället 380°. Härigenom optimeras lagerutrymmet, alldenstund det eliminerar behovet av breda ställagegångar och kostsamma förvaringsutrymmen.För att minska energiförbrukningen och vårda miljön, blir den traditionella motvikten överflödig och dess stabiliserande funktion ersätts med två laststöd som fälls ut under gaffelarmarna. Vid arbete där laststöd inte kan utnyttjas, exempelvis vid lossning av lastbil, kan CubeXX utrustas med motvikt.I framtiden måste arbetsplatsen förändras på många sätt för att möta kraven från demografiska utvecklingen. Förarutrymmet kommer att förlängas vid manuell drift för att ge föraren fullskalig arbetsyta. Ett höj– och sänkbart skyddtak ger föraren tillräckligt med utrymme för att kunna välja mellan stående och sittande körställning. Därtill kan förarplatsen roteras 180° vid ändrad färdriktning.Vid manuell drift identifierar trucken behörig förare genom att den rätte föraren har motsvarande behörigt chip insydd i sin overall eller arbetskläder. Den sålunda avlästa informationen ger tillträde till accessreglering, automatisk inställning av den förarindividuella förarstolsjusteringen samt relevant språkval på truckens kommunationsfönster, även känt som displayen. Den stora bildskärmen håller reda på flödet av material och information, eller används för navigering i lagret, samt säkrar korrekti drift av trucken vid alla tillfällen.Ett effektivt lager har behov av flera olika hanteringshjälpmedel. CubeXX svarar mot behovet genom att kombinera sex olika slag av lagertruckar i ett och samma fordon. Genom att dra in stödbenen i trucken, lyfta upp motvikten och fälla upp/ned lyftstativet, optimeras CubeXX:s funktionssätt till den för stunden givna hanteringsuppgiften. Vid dubbelstapling fäller CubeXX ut stödbenen och viker ut gaffelaggregatet, vilket skapar två transportplan för samtidig hantering och förflyttning av två pallaster.Med integrerad dragkrok förvandlas CubeXX till en dragtruck som drar sammankopplande vagntåg. Med laststöden fungerar CubeXX som pallyftare och används då uteslutande för horisontella transporter, exempelvis vid lastning/lossning av lastbilar. Som staplare används trucken med sitt lyftstativ huvudsakligen för korta pallförflyttningar. Sist men inte minst lämpar sig CubeXX också för horisontell orderplockning (som lågplocktruck).