Automatlarm vid krock inom EU
Fullt utbyggt kan eCall minska antalet som omkommer vid trafikolyckor med upp till 2 500 personer per år i Europa tack vare en snabbare räddningsinsats. På Lindholmen Science Park i Göteborg pågår arbetet med att förverkliga planerna.EU-kommissionen vill att eCall ska bli standard i alla nya bilar. Systemet baseras på det gemensamma europeiska larmnumret 112 och vid en trafikolycka ska ett larm automatiskt lösas ut. Bilen skickar då information om sig själv, sin position och detaljer om kraschen till närmaste larmcentral. Samtidigt upprättas ett röstsamtal mellan centralen och bilen. Det skall dessutom finnas en manuell knapp i bilen för att lätt kunna utföra ett larmsamtal.– Om du är på semester i Tyskland och blir inblandad i en trafikolycka så ska den tyska motsvarigheten till SOS Alarm automatiskt larmas, säger Leif Axelsson, programansvarig vid Lindholmen Science Park.Grundtekniken har funnits sedan 15 år tillbaka och några bilmärken har redan idag eCall som tillval med egna service center som larmar vidare till SOS-alarm. Inom ramen för ett EU-projekt som kallas HeERO arbetar nu nio länder för att göra en första implementering och test av det föreslagna paneuropeiska systemet.Det svenska konsortiet projektleds av Lindholmen Science Park på uppdrag av Trafikverket. Där fanns upparbetade nätverk mellan de svenska parterna i projektet sedan tidigare. Några av de företag som medverkar är Ericsson, Actia och Volvo Cars.– Jag tror att den neutrala samlingsplatsen som Lindholmen Science Park utgör, gjorde att det gick så smidigt att sätta ihop en grupp och ett förslag trots att tiden var kort. Så här långt känns det som en success story, säger Leif Axelsson.