23948sdkhjf

Lufthansa Italia läggs ned i höst

Knappt tre år gammalt och redan nedlagt 29 oktober 2011 blir ödet för Lufthansas italienska satsning på regionala flygbolaget Lufthansa Italia, i drift sedan februari 2009.

Italienske nationelle flaggbäraren Alitalias mångomskrivna finansiella problem och bolagets senare sammanslagning med Air One skapade ett tomrum för en ny aktör på den italienska kommersiella luftfartsmarknaden, som Lufthansa inte var sena att utnyttja i början av 2009 genom att etablera helägda dotterbolaget Lufthansa Italia. Med eget stuk på kundtjänsternas utformning, anpassad till det italienska kynnet, smaken och förväntningarna. Och alldenstund Alitalia lämnade Milanos flygplats Malpensa (MXP; Milanos alternativa flygplats Linate är, inte helt överraskande, IATA-kodad LIN; den tredje flygplatsen har koden SWK), samtidigt som Lufthansas samarbete med Air One upphörde, såg Lufthansa en ljus framtid för det nyfödda dotterbolaget Lufthansa Italia från Milanos första flygplats Malpensa som sin italienska basflygplats.Emellertid har Lufthansa kommit fram till slutsatsen att marknadssignalerna till den italienska marknaden blir tydligare, därest man återgår till att flyga under moderbolaget Deutsche Lufthansa AG:s flagga, respektive matarbolaget Air Dolomitis flagga. Därför upphör Lufthansa Italia driften per lördagen den 29 oktober 2011, varpå bolagets flygplansflotta med Airbus A319-plan omdisponeras till andra sektorer inom den jättelika Lufthansa-flottan. Därmed återgår också Lufthansas italienska flygtrafik till att utgå från moderbolagets sedvanliga flygnav, s k hubbar, så som Frankfurt am Main Flughafen (FRA) och Franz Josef Strauß Flughafen (MUC) i München.Ett streck i Lufthansas räkning efter etableringen av Lufthansa Italia i februari 2009 blev den något oväntade come-backen från vid det laget uträknade Alitalia, som i sina nya ägares händer återupplivade sin ursprungliga livskraft och kom igen, alla dystra spådomar till trots. Därtill har Alitalia nyligen beslutat att bygga ut Air One som ett regionalt lågprisbolag med just Milano Malpensa (MXP) som sin flygbas.Prispressen på de intraeuropeiska flyglinjerna i kombination med konkurrensen från andra bolag försvårade för Lufthansa Italia att uppnå en finansiellt framgångsrik verksamhet under egen flagga, men oaktat detta räknar Lufthansa med tvåsiffrig tillväxt i sin italienska flygtrafik med utvidgningen av Air Dolomitis trafik i Tyskland.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078