NTF prisar fartsänkta vägar
NTF har tillsammans med Naturskyddsföreningen (NSF) genomfört mätningar på 37 av de vägar som i slutet av 2009 fick sina hastighetsbegränsningar sänkta från 90 km/h till 80 km/h.– Vi konstaterar att efterlevnaden blir sämre vid den nya, lägre hastighetsgränsen, fastslår Jan Sandberg, VD för NTF. Att sex av tio kör över hastighetsgränsen är inte särskilt överraskande. Samma resultat har vi sett vid liknande studier tidigare, vilket föranleder oss till fördjupad dialog med trafikanterna för att skapa förståelse för ett nytt och modernare hastighetbegränsningssystem. Vägens standard och säkerhet, tillsammans med kunskap om hur mycket våld människokroppen tål vid krock, bestämmer max-hastighetsgränsen. Rätt anpassning av hastighetsgränserna efter vägens standard räddar åtskilliga liv. Förutom färre dödade och svårt skadade står också miljön som vinnare till följd av de nya hastighetsgränserna.– Bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen från bilarna är lägst vid ca 70 km/h, framhåller Svante Lundqvist, Naturskyddsföreningen. Motorerna är justerade att fungera bäst vid denna hastighet.Lägre hastighet än 70 km/h leder till att utsläppen per km ökar en aning, men effekten är mycket kraftigare när hastigheten ökas. Vid 110 km/h är utsläppen per km ca 40 procent högre än vid 70 km/h.På de vägsträckor där NTF och NSF mätt trafiken, har genomsnittshastigheten som helhet reducerats med drygt 5 km/h, omvittnar Svante Lundqvist. Sammantaget innebär det att utsläppen reducerats med som mest över 12 procent, men i de flesta fall med 2–4 procent.Men samtidigt noteras extremt höga hastigheter på vissa vägar, som exempelvis på Lv 164 mellan Tanum och Ed, där ett fordon klockades för 201 km/h, och på Lv 133 mellan Gränna och Tranås, där ett annat fordon klockades för 184 km/h.– Reduceringen av medelhastigheten är ett steg i rätt riktning och minskar teoretiskt antalet dödade med 24 procent och antalet svårt skadade med 17 procent, hävdar Jan Sandberg. Men att sex av tio fordon överskrider max-hastighetsgränsen, trots att vägstandarden* inte tillåter högre hastigheter, är inte bra.*Huvudorsaken till att fartgränsen sänktes från 90 till 80 km/h var att dessa vägar saknar mitträcke och har undermåliga sidoområden.