Green Cargos Klimatintyg ministerutdelat
På inbjudan av Green Cargo gästade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd järnvägstransportföretagets kundseminarium ”Hållbar Logistik”, varvid ministern passade på att tala om regeringens syn på transportpolitiken och kommande infrastruktursatsningar för tillförlitliga och hållbara transporter.– Regeringen satsade 800 miljoner extra på järnvägsunderhåll i årets budget, vitsordade Catharina Elmsäter-Svärd. Den inriktningen är nödvändig för att det finns ett eftersatt underhåll sedan många år. Indstrin och handeln, som forslar varor med tåg, har rätt att förvänta sig en pålitlig infrastruktur.Sedan 2003 har Green Cargo tilldelat företag som vill ha kvitto på att de valt transportlsningar med låg miljöpåverkan, så kallade Klimatintyg, att inom glas och ram hänbgas på väggen där hemma i styrelserummet eller receptionen. Uppgiften att handgriplingen dela ut årets 28 Klimatintyg till 26 närvarande företagsrepresentanter anförtroddes åt infrastrukturministern, som axlade ansvaret med den äran, intyg för intyg, åtföljt av ”fototillfälle” med den långsiktigt uthålliga och tålmodiga ministern tappert leende med var och en av intygsmottagarna.Enligt Green Cargo väljer allt fler företag ur vitt skilda branscher att få sina transporters miljöpåverkan granskad. Rederier, som vill ha miljöanpassade transporter till/från hamnarna, utgör en växande grupp. Största enskilda gruppen av tillverkande företag kommer från kemi– och energibranschen, tätt följd av företag inom metallsektorn samt dagligvaruhandeln.– De företag, som väljer järnvägstransporter, är ofta företag som har satt upp mål för att minska sina CO2-utsläpp, säger Mikael Stöhr, VD för Green Cargo. Företagen vill ta ansvar och det visar inte minst intresset för vårt seminarium ”Hållbar Logistik”, som för femte året i rad besöks av företagsledare från många av våra mest kända företag.Kriteriet för att få sig tilldelat Green Cargos Klimatinty är att företagets transporter med Green Cargo får medföra ett utsläpp av max 10 gram CO2/nettotonkm. Mikael Stöhr:– Det är högt ställda krav och innebär att transporter, där de långa sträckorna sker med tåg dragna av elmotordrivna lokomotiv, men där även anslutande forsling med lastbil kan ingå för att nå ända fram till slutdestination med godset.Under seminariet ”Hållbar Logistik” igår, tisdagen den 14 juni 2011, diskuterades bl a vad transporter får kosta, samt företagens ansvar och möjligheter i hållbarhetsarbetet, med talare från bl a Solving Efeso AB/Network Logistics AB, ABB AB:s Division Power Systems High Voltage Direct Current (HVDC) i Ludvika, DHL Freight (Sweden) AB, Coca-Cola AB, SEB, Maersk Lines och så förstås från Green Cargo själva.