23948sdkhjf

Cargotec får rysk hamnkranorder

Finländska MH-koncernen Cargotec Oyj har säkrat sin första order på ship-to-shore-kranar från Ryssland, plus en gummihjulsburen portalkran (RTG-kran), från Neva-Metal, en division inom stålkoncernen Severstal.

JSC (Joint Stock Company) Neva-Metal är specialiserat på terminalhantering av containrar och styckegods från alla tre transportsätten sjöfart, järnväg och landsväg. Med stadigt växande godsvolymer från all världens hörn och kanter beslöt det ryska terminalbolaget att investera i den senaste hamnkrantekniken för att maximera sin terminals produktivitet, samtidigt som man håller en sträng kostnadskontroll.I valet av lämpligaste hanteringsutrustning fastnade man därför för Cagotecs Kalmar STS-kranar som med sin 36-meters utliggning klarar betjäna containerfartyg av Panamax-storlek. Kranarnas lyfthöjd är 36 meter och räckvidd bakåt mot terminalytan 16 meter. Vidare presterar kranarna optimal lyfthastighet med minimal energiförbrukning, utan avkall på hög precision och effektivitet. Kranarna drivs utan hydraulik för att minimera tidsåtgången för skadeförebyggande underhåll, samt för ett eliminera risken för hydrauloljeläckage, till gagn för såväl driftskostnaderna som den omgivande miljön.Neva-Metals Kalmar STS-kran kommer att drivas med elektricitet dieseldrivet genererad ombord på kranen som också kan regenereras (återmatas). I jämförelse med traditionella dieseldrivna STS-kranar är Kalmar STS-kranen lilla dieseldrivna elgenerator tack vare sin innovativa konstruktion väsentligt myckert mindre till sina yttermått.Även Cargotecs hel-elektriskt drivna gummihjulsburna RTG-portalkran Kalmar E-One2 RTG (står för Rubber-Tyred Gantry-crane) är beprövat högeffektiv till sin funktion, med förbättrad säkerhet, lägsta drivmedelsförbrukning och långa tidsintervall mellan nödvändiga underhållstillsyner. Med Cargotecs 16-hjuliga RTG-kran minimeras inte bara hjultrycksbelastningen på körunderlaget i containerterminalen, utan även däcksslitaget.Leveranskontraktet på STS-kranen och RTG-portalkranen undertecknades under andra kvartalet i år, med leveransdatum utsatt till andra kvartalet 2012. Med sin första STS-kran levererad till JSC Neva-Metal i Sankt Petersburgs hamn stärker Cargotec sin position på den ryska marknaden.– Det proffsiga kundstöd vi åtnjuter från Cargotecs lokala organisation för våra fyra Kalmar reach-stackers (teleskopbomtruckar, även kallade sträck-staplare) för containerhantering, liksom för våra gaffeltruckar, övertygade oss att satsa även på Kalmar STS-kranar och RTG-portalkranar för en säker investering, vitsordar Mikhail Panov, VD för JSC Neva-Metal, en division inom OAO Severstal.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062