KLM återupptar Rio-flygningar
Rio de Janeiro blir KLM:s 70:e interkontinentala destination. Med start fr o m vinterprogrammet avser KLM flyga tre dagar i veckan direkt till Rios internationella flygplats Galeao-Antonio Carlos Jobim International Airport (IATA-kod: GIG), med Flight KL705 som lyfter från Amsterdams Schiphol (AMS) tisdagar, torsdagar och lördagar kl 10.40 lokal tid, och anländer i Brasilien samma dag kl 19.30 lokal tid (pga tidszonerna).(Rio de Janeiros lokala flygplats heter Aeroporto Santos Dumont Regional Airport, uppkallad efter Brasiliens stora flygpionjär från förra sekelskiftets början, när flyget var riktigt ungt och mest såg ut som flygande box-kites-drakar, så även Santos Dumonts konstruktioner fram till första världskrigets utbrott 1914.).Returflygningarna med Flight KL706 anträds tisdagar, torsdagar och lördagar kl 21.40 lokal tid, med ankomst till AMS nästa dag vid lunchdags kl 11.55 lokal tid. KLM sätter in Boeing B777-200 ER (Extended Range) med kapacitet för 318 resenärer, fördelade med 35 i World Business Class och 283 i ekonomiklass, plus frakt enhetslastat i ULD-containrar i buklastrummen. Av denna version har KLM 15 flygplan i sin flygplanflotta, medan man av den större B777-300 ER, som rymmer 425 resenärer, innehar fyra exemplar. Därutöver har KLM 22 stycken bredbukiga B747-400 Combi för pax+frakt, samt fyra renodlade fraktjumbos av typen B747-400 ER.Air France KLM:s codeshare-partner GOL erbjuder anslutande flygningar från Rio de Janeiro till en lång rad inrikes destinationer inom Brasilien.KLM – Koninklijke Luchtvaart Maatschappij NV – grundades 1919 och är idag världens äldsta alltjämt i drift varande flygbolag under sitt eget ursprungliga namn. Från sitt nav (”hubb”) på Amsterdam Airport Schiphol (AMS) bedriver flygbolaget kommersiell luftfart till drygt 152 destinationer i 68 länder. KLM sysselsätter drygt 32 000 anställda. 1989 inledde KLM en global trend inom luftfartsnäringen genom att skapa ett samriskbolag (joint venture) med amerikanska flygbolaget Northwest Airlines (tidigare Northwest Orient Airlines). 1966 förvärvade KLM också Kenya Airways, och 2004 slogs bolaget samman med Air France till Air France–KLM Group, i vilken ingår fraktflygbolaget Martinair.