23948sdkhjf

Hemkört ökar enligt Bring Express

En undersökning gjord på uppdrag av Bring Express indikerar att hemleveranser av varor till svenska hushåll är stadda i tillväxt – vart tredje svenskt hushåll får varor hemkörda minst en gång i månaden.

Attityden till hemkörning har genomgått en stor förändring. Det, som tidigare betraktrades som lyxigt, anses idag vara en självklarhet. Efterfrågan på tilläggstjänster är hög. Högst upp på konsumenternas önskelista står tidsbestämda leveranser.Det visar en undersökning av konsumentvanor och –attityder som Bring Express initierat, genomförd med drygt tusen svenskar över hela landet, som fått svara på frågor. Undersökningen visar att vart tredje svenskt hushåll får varor hemlevererade minst en gång i månaden. Vanligaste varuslagen är hemelektronik, möbler och hushållsmaskiner. I storstäder tillkommer vin, livsmedel och blommor på popularitetstoppen.Hemkörning har utvecklats från att lämna en vara på förstutrappen till att inkludera allt mer avancerade tilläggstjänster. Svenskar ser gärna att hemleveransen inkluderar även bortforsling av transportemballage och den gamla varan, som ersätts med den nyinköpta. Högst på konsumenternas önskelista står tidsbestämda leveranser.– Vi har under lång tid strävat idogt mot att minska våra tidsfönster och kan idag erbjuda tidbestämda leveranser på så när som av ett tidsintervall inom 30 minuter, framhåller Tobias Åbonde, ansvarig för Bring Express Home Delivery i Norden. Från vissa butiker är det möjligt redan samma kväll som inköpet gjordes.Enligt undersökningen är också installation och montering mycket eftertraktat hos konsumenterna. För att möta en växande efterfrågan på kombinationstjänster, har Bring Express låtit vidareutbilda sina anställda och bemannar sina distributionsbilar med exempelvis certifierade elektriker.– Att kunna erbjuda avancerade kombinationslösningar och tilläggstjänster har blivit en allt viktigare faktor för att ha nöjda kunder i båda ändar av vår logistikkedja, inflikar Tobias Åbonde. En faktor som begränsar vilka tjänster vi kan kombinera, är den tid som bilen står stilla. Står bilen stilla längre än 20 minuter, finner vi oss nödtvungna att ta ut högre priser, än vad både sändande och mottagande kunder idag är beredda att acceptera. Men när efterfrågan finns, är lösningen sällan långt borta.– Vi ser en synnerligen stor potential i marknaden, och kommer att se många nya kombinationslösningar framöver, även om det lär dröja innan en professionell kock kan levereras tillsammans med livsmedelskassen, avrundar Tobias Åbonde.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079